Khamis, Februari 26, 2009

Kadangkala Aku Letih


Menjalani hidup ini, melunaskan tanggungjawab dan menggalas beban rutin harian, ada saatnya memang meletihkan. Setiap hari menjalankan tugas yang hampir sama, menempuh cabaran dan 'ancaman' yang berulang, masalah yang tidak berpenamat, kadangkala ini membuatkan aku letih. Kadangkala aku penat, ada ketikanya akal fikiranku bagaikan terhenti untuk berfikir, ada masanya aku hanya bertindak balas kepada masalah yang datang dan kadangkala aku bagai tidak sempat merancang. Aku letih menjalani hidup ini.


Kadangkala aku letih. Timbul rasa ingin bertukar angin. Aku ingin menyambung pelajaranku ke pengajian sarjana kedoktoran. Ada kalanya aku ingin menumpu kepada bidang keagamaan, mendalami ilmu tauhid, meningkatkan mutu pengajian Al-quran dan mengikuti kelas-kelas fardu ain. Ingin rasanya aku menumpukan perhatian kepada ibuku, kepada keluargaku di kampung. Amat kurang masaku untuk mereka sekarang ini.


Aku letih. Rasanya ingin aku meninggalkan ketegangan tugas ini. Aku tidak ingin memarahi dan mengherdik saban hari. Aku ingin menjadi insan yang banyak berzikir dan bukannya yang banyak luahan amarah. Aku ingin berperilaku lembut dan bukan perilaku kasar. Di sini, aku tidak bisa memenuhi impian ini.


Kadangkala aku letih. Di sini bagai sukar pelangganku untuk berubah. Di sini kurasa bagai tiada perubahan. Di sini aku terus cuba memenuhi kepuasan. kadangkala aku letih di sini.

1 ulasan:

Han'S berkata...

biar letih....asal tidak rasa "berdosa"-ppd bp