Ahad, Februari 08, 2009

Melayu Oh Melayu!



Kegawatan ekonomi masih belum mampu diatasi. Kini pemimpin-pemimpin gawat lagi dengan 'politiking' berebut kuasa. Semasa berkuasa tidak menguruskan kekuasaan politiknya dengan baik dan sepakat. Sesama sendiri umpama tidak punya prinsip yang sihat. Lompat-melompat dan rajuk-merajuk sudah menjadi sifat. Mana lagi hendak dicari pemimpin yang mempunyai prinsip budiman dan berdarjat serta berpegang kepada kata sepakat?

Semasa berkuasa dahulu, bukan Melayu heboh dikatakan diberi lebih keuntungan dan faedah. Umpamanya syarat pemberian tanah yang semakin mudah? Hingga ramai Melayu bersuara membantah dan menyanggah. Ironinya, kini Melayu juga yang bagai berhisteria garang menyanggah. Sibuk berarak dan 'mengamuk' di jalanan. Sanggup berlari tunggang langgang, berlutut dan berbaring di jalanan. Orang yang lebih berkeuntungan bagai tidak kelihatan.

Melayu bagai hilang pertimbangan dan kewarasan. Dalam banyak ketika dan keadaan, berjuang tanpa kepastian tujuan. Melayu sesama Melayu 'bertempur' di jalanan. Manusia yang hilang kawalan emosi dan berdemonstrasi adalah Melayu, polisnya juga Melayu dan raja-raja juga sudah pastinya Melayu. Mengapakah Melayu bertindak sedemikian, sedangkan orang lain lebih rasional dan bijak menghitung tindakan. Siapakah yang mungkin sedang bergelak ketawa melihat perlakuan kita?

Lebih malang lagi, Melayu sendiri bagai membuka ruang dan peluang untuk orang lain tidak memandang sultan. Melayu sendiri 'mengajar' orang lain supaya berani mencabar institusi sultan. Dahulu, jika bukan Melayu mencuit institusi raja dan sultan kita menyinga dan membela bukan kepalang, tapi kini kita yang melakukan secara terang-terang. Hipokritkah kita? Kita bukan mahu persis sepenuhnya mengikut waadat Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun tetapi hormatilah institusi raja kita. Menegur dan bertindaklah dengan bijaksana. Jika bukan kita siapa lagi yang akan menjunjungnya.

Melayu oh Melayu! bertindaklah dengan waras dan bijaksana. Jika menjadi pemimpin, jadilah pemimpin yang bijaksana dan budiman. Jika jadi pengikut, mengikutlah dengan bijaksana dan budiman. Malang sekali sewaktu aman dan makmur kita masih ketinggalan dan kerugian manakala ketika dilanda krisis dan konflik kita jugalah yang menderita dan terkorban. Janganlah waktu negara makmur kita hanya sibuk bersorak tapi banyak yang tergadai dan waktu bersengketa kita jugalah yang menjadi arang dan abunya.

Melayu oh Melayu!

Tiada ulasan: