Selasa, Februari 17, 2009

'Setelah Lama Tak Kunjung'


AL-FATIHAH

Semalam aku sememangnya keletihan. Bangkit tidur jam 5.30 pagi, solat subuh, menghantar anak ke sekolah dan terus ke tempat bertugas. Jam 1.00 petang balik ke rumah untuk mandi dan solat zohor, lalu bergegas menghadiri mesyuarat jam 2.00 petang dan berlanjutan hingga jam 7.00 malam. Terus pulang ke rumah untuk mandi, solat maghrib dan sempat bersalaman dengan isteri dan anak kecilku lalu berkejar menjalankan tugas sambilanku di Parit Raja dan balik ke rumah jam 11.00 malam. Lewat jam 12.00 malam selepas mandi dan solat isya', aku terus masuk tidur walaupun isteri sedang sibuk melipat pakaian.


Lewat jam 3.00 pagi aku terkejut dari tidur, kerana 'kunjungan' kau yang telah lama tidak muncul dalam tidurku. Kau memanggil aku dengan panggilan biasamu iaitu " Cik". Kau menegurku dan bertanya mengapakah aku telah lama tidak menjenguk kau. Panggilan " Cik" kali kedua inilah yang telah membangkitkan aku dari tidur ini. Aku beristighfar, atas kunjungan ini. Aku rasa bersalah kerana tersedar dari mimpi ini keranaku rasakan ada sesuatu yang ingin kau sampaikan. Mimpi ini tidak dapatku sambung meskipun beberapa kali ku cuba memejamkan mata ini.


Adikku, tahun ini masuk 40 tahun usiamu dan telah 4 tahun pemergianmu. Pemergianmu senentiasa ku ingati terutama tiap kali selepas solat. Aku terima takdir Illahi tetapi kadang kala aku tidak dapat menahan perasan kerana kau sahajalah adikku. Kita berdua rapat sejak zaman anak-anak. Terlalu banyak kita berkongsi kenangan terutama semasa meniti hidup di usia kanak-kanak, berkongsi keseronokan di zaman persekolahan dan berkongsi tanggung jawab, menempuh suka duka bersama menjelang kedewasaan kita. Memori paling menghibakan aku, apabila suatu ketika, aku memarahi kau kerana tidak dapat menunjukkan kedai untuk mengisar bahan-bahan bagi membuat kuih-muih menjelang aidil fitri. Ketika itu kau dan aku masih bersekolah rendah. Aku terlalu penat waktu itu terutama terpaksa membonceng kau di belakang basikal tua abah. Sebenarnya peristiwa ini sentiasa berputar dalam ingatan ini dan amatku kesali sejak sebelum pemergianmu lagi. Maafkan aku.


Masalah dan penderitaan yang kau alami terutama menjelang saat pemergian mengejutmu paling menyiksa diriku termasuk semua ahli keluarga kita. Hingga saat ini, ada tikanya aku rasa begitu rindukan kau. Ada saatnya aku kecewa kerana gagal membantumu walaupun telah beberapa kali mencuba. Aku sebenarnya terlalu ingin melihat kau dan aku dewasa dan tua bersama. Aku berharap aku yang mendahuluimu menemui Illahi. Aku sentiasa menahan kesedihan ini dan mewajahkan hidup ini dengan wajah-wajah kehidupan biasa dan bersahaja. Ini kerana aku lelaki. Ini kerana keluarga kita dan kerana aku menerima takdir dan ketentuanNya. Al-Fatihah.

1 ulasan:

Han'S berkata...

it's part of life.."memang kita tak tahu apa yang kita punyai setelah kita kehilangannya".....