Ahad, Mac 01, 2009

Ceritera Air Mata

Air mata mengalir dalam pelbagai situasi tanpa diundang. Dalam tawa kegembiraan, ada masanya kita mengalirkan air mata. Apabila ditimpa kesedihan dan kedukaan, linangan air mata adalah suatu kepastian mengiringi sebuah tangisan. Malah ada detiknya air mata membasahi pipi tanpa kawalan. Air mata mengalir tanpa mengira gender, etnik dan darjat keturunan. Air mata mengalir melepasi batasan keimanan. Pemergian orang tersayang pasti mengundang linangan air mata setiap insan. Pemergian puteranya Ibrahim dan puteri baginda ditangisi oleh Rasulullah. Kewafatan Rasulullah ditangisi oleh Abu bakar As- Siddiq. Air mata belas kasihan sering mengiringi setiap pemergian.
Linangan air mata simbol kepelbagaian keadaan dan 'tujuan'. Linangan air mata mengiringi kegembiraan. Linangan air mata tanda kesedihan dan kedukaan. Linangan air mata lambang simpati dan belas kasihan. Titisan air mata tanda kebimbangan dan ketakutan. Ada ketikanya linangan air mata adalah sandiwara hipokrasi dan kepalsuan. Linangan air mata juga merupakan manifestasi penyesalan di atas kesalahan atau kealpaan yang dilakukan terutama ketika proses memuhasabah diri setiap insan. Linangan air mata juga sebahagian daripada ketulusan dan keluhuran taubat yang dipohonkan.
Air mata yang mengalir atas apa sebab atau alasan sekali pun menuntut perubahan diri. Apalah ertinya kita meratap hiba, menangis duka membengkak mata atau meraung bagaikan dirasuk histeria, jika kita tidak berubah ke arah kebaikan. Jika air mata itu air mata belas kasihan maka kita perlu membuktikan belas kasihan itu dengan pertolongan dan bantuan kepada orang yang kita kasihani itu. Jika linangan air mata itu menifestasi penyesalan atas kesalahan dan kesilapan, maka kita perlu memperbaiki diri dan bertaubat di atas kesalahan itu. Jika linangan air mata itu kerana kesedihan di atas pemergian orang yang kita sayangi, maka marilah kita membuktikan kasih sayang itu dengan mendoakan simati dan berbuat amal untuknya.
Namun sekiranya, linangan air mata sekadar wahana sandiwara hipokrasi dan kepalsuan maka berhentilah kita menangis. Kerana tangisan dan linangan air mata ini tidak memunafaatkan umat dan diri kita. Umpama anak-anak yang mengikuti program bina insan, yang meratap dan berhiba mengenang kesilapan diri, meraung menyedari dosa yang ada dan merintih nasib ayah dan ibu mereka tetapi kemudiannya tidak berubah menjadi anak yang baik, ini contoh tangisan hipokrasi yang sia-sia.
Apalah erti air mata jika ianya sia-sia dan menambah dosa.

Tiada ulasan: