Sabtu, Februari 14, 2009

' Padang Kita ' : Dedikasi Buat Cikgu Di .....

Guru, lebih mesra dan rendah diri disapa sebagai 'cikgu' mengisbatkan satu tugas yang amat mulia. Dalam Islam cikgu juga diberi pelbagai gelaran yang sinonim dengan kemuliaan tugas itu. Cikgu digelar 'Al-Mu'allim' (menyampaikan ilmu yang benar). Ada ketikanya disebut ' Al-Murabbi' (menjayakan tarbiah). Masyarakat menyanjungnya sebagai 'Al-Muaddib' (pengajar adab dan budi pekerti mulia). Dalam melahirkan pemimpin cikgu digelar 'Al-mursyid' (membentuk kepimpinan insan). Setiap detik dihargai sebagai seorang 'Al-Mudarris' (menitipkan pelajaran dan kemahiran).
Panggilan atau gelaran-gelaran ini amat menusuk kalbu dan begitu syahdu apabila diterima oleh setiap insan bernama guru. Begitu mulia rasanya manusia guru ini. Terlalu tinggi rasanya pengikhtirafan manusia di muka bumi ini kepada cikgu. Begitu kudus rasanya insan guru ini dan seribu satu rasa yang agung dan mulia bergelora di dalam diri setiap insan guru. Begitu ideal rasanya insan yang berjuang sebagai cikgu.
Tidak dapat dibayangkan bagaimanakah perlakuan dan pembawaan diri murid-murid yang bergurukan cikgu-cikgu yang digelarkan itu tadi. Bagaimanakah agaknya kesopanan dan kerendahan diri murid-murid dan ibu bapanya apabila berhadapan dengan Al-murabbi, Al-muallim, Al-muaddib, Al-mursyid atau Al-mudarris ini?
Tetapi di padang ini, itu semua bagai bukan milik kita cikgu. Medan perjuangan kita mungkin lebih bergelora berbanding medan perjuangan Al-murabbi atau Al-muallim. Padang permainan dan pertandingan kita mungkin lebih beronak semalu dari padang permainan Al-muaddib atau Al-mursyid. Cabaran kita mungkin jauh lebih getir dari cabaran Al-mudarris. Pendakian kita mungkin jauh lebih mencabar dari mereka.

Bagaimana kasarnya bahasa yang ditujukan buat cikgu. Ketidak sopanan yang melampau sebagai balasan atas teguran cikgu. Keburukan sahsiah dan personaliti yang sentiasa mencabar guru. Tiada penghargaan terima kasih dan rasa syukur atas ajaran guru. Banyak lagi cabaran getir sentiasa menunggu guru. Ibu dan bapa ada masanya tanpa silu mengaibkan guru. ' Terima kasih cikgu' sukar diseru. Andai tidak bernasib baik, cikgu menjadi seteru.

Justeru itu lupakanlah dahulu impian dinobat sebagai Al-muallim, Al-murabbi, Al-muaddib, Al-mursyid atau Al-mudarris. Atau mungkin lupakan terus semuanya itu dari kamus harapanmu cikgu. Jika tidak dimaki atau ditengking oleh murid itu satu keuntungan. Jika tidak disindir tawakan setiap kali keputusan peperiksaan keluar satu penghargaan. Jika tidak diseranah oleh ibu bapa satu kebanggaan. Jika pelajar menuruti arahan dan permintaanmu ianya detik kelegaan. Jika diucap ' terima kasih cikgu' ianya satu kebesaran. Andai usaha dan pengorbanan cikgu dimengerti dan dihargai, itu satu kesyukuran.
Guru oh guru!
Inilah nilai pengorbanan yang perlu kau bayar kerana memilih kerjaya mulia ini. Inilah medan perjuangan yang telah kau renangi sama ada rela atau tidak. Janganlah kau berjuang dengan kebosanan dan kejemuan. Janganlah kau mengajar dengan penuh kelesuan. Usahlah kau kesal kerana 'dipilih' bermain di padang ini. Janganlah kau merintih kerana disasarkan di medan ini. Di sini, jika pun padang kita sama dengan orang lain namun belalangnya berbeda. Di sini, kita sebenarnya lebih tabah dan gagah daripada Al-murabbi atau Al-muaddib.



Tiada ulasan: