Jumaat, Februari 13, 2009

Melayu dan Metafizika: Jangan Rosakkan generasi Kita

Dan ( ingatlah) tatkala Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: "wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah ( dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar". ( Luqman:13). Dalam Surah Al-Ikhlas, Allah berfirman dengan maksudnya " Allah yang menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk memohon sebarang hajat"( Al-ikhlas:2). " Dan tidak ada sesiapa pun yang setara denganNya ( al-Ikhlas:4).
Ini antara peringatan-peringatan Allah kepada kita hambanya, supaya tidak bergantung apatah lagi menyengutukanNya sama ada secara niat, perkataan atau perbuatan. Namun begitu pada abad ke-21 ini, umat Melayu yang beragama Islam seolah-olah cuba dikembalikan kepada zaman hidup era sebelum pemantapan syiar Islam dimana epistimologi metafizika menjadi pegangan masyarakat Melayu. Kebergantungan kepada institusi perbomohan dan pawang berakar umbi. Kepercayaan kepada kuasa ghaib dan puaka menghantui hidup umat Melayu.
Sejak akhir-akhir ini media elektronik terutama televisyen banyak menayangkan filem seram yang bercorak pemujaan, penggunaan ilmu hitam dan puaka. Ini dikesan bermula dengan drama bersiri .... Pengusaha filem pula berlumba-lumba menghasilkan filem yang memaparkan kuasa ghaib dan ilmu hitam seperti ... dan beberapa cerita yang seumpamanya. Ini ditambah lagi cerita-cerita yang memaparkan kekuasaan objek tertentu seperti ... dan tidak cukup dengan itu diimport dari seberang cerita kekuasaan pari-pari melalui ....
Cerita-cerita ini amat menarik minat anak-anak yang membatu di hadapan peti televisyen setiap hari. Jika tidak dikawal atau diperjelaskan oleh ibu bapa boleh membawa kepada pemesongan akidah, umpamanya meminta pari-pari membantu ketika dalam kesusahan atau pemujaan dan penggunaan ilmu hitam seperti dalam drama ... atau filem ....
Amat menyedihkan ketika berada pada era Teknologi Maklumat dan ketika kita berusaha memperhebatkan pemantapan Islam di negara ini, kita berpatah balik ke zaman kepercayaan dan amalan lampau kita. Jika pun benar dahulu kita amat popular dan handal dengan unsur-unsur metafizika tetapi pada masa kini elok rasanya kita tidak mengelirukan pemikiran dan menyesatkan akidah generasi muda kita. Biarlah kita, generasi yang lalu sahaja mengalami, 'mengamal' atau 'berbangga' dengan unsur-unsur kepercayaan ini. Biarlah generasi muda yang tidak pernah terdedah dengan unsur-unsur ini bebas daripada kekhurafatan ini. janganlah kita hitamkan hati atau merosakkan akidah mereka dengan unsur-unsur metafizika yang tidak relevan lagi pada abad ini.
Mengapakah kita suka membesar-besar atau mendedahkan perkara-perkara yang tidak berfaedah malah merugikan generasi Islam kita. Mengapakah kita seolah-olah kabur akal budi 'menghitamkan' hati anak-anak kita dengan kerja-kerja penghasilan filem yang bermodalkan idea khurafat ini selain hanya bertujuan mengaut untung laba .Mengapakah kita mengelirukan anak-anak kita dengan unsur-unsur yang menimbulkan syak dan secara keras ditegah oleh Allah di dalam Al- Quran.
Jika kita hendak meluahkan kreativiti kita sebagai penerbit dan pengusaha filem, lakukanlah penghasilan filem yang konstruktif dan menyumbang kepada pembelaan agama. Jika kita mahu khalayak penonton Islam berfikir melalui filem yang dihasilkan, hasilkanlah filem yang membina minda dan tidak mengeliru serta menggugat akidah terutama kepada umat Islam yang lapisan imannya tidak seteguh para ulama. Kita bimbang anak-anak kita yang ilmu agama dan imannya selapis kulit bawang akan terpesong akidahnya, walaupun pada akhir tayangan drama atau filem diukirkan antara bunyinya " kepada insan yang melakukan kesalahan bersegeralah bertaubat". Bukankah mengelakkan kekeliruan dan kesalahan itu lebih baik daripada melakukan taubat.
Dalam hal ini; Jangan Pandang belakang!

Tiada ulasan: