Sabtu, Februari 21, 2009

Lupa Diri dan Narsisistik

Manusia hidup di muka bumi ini tidak selalunya bernasib baik dan berkeuntungan. Ada saatnya kita berada dalam kemewahan, keselesaan, kejayaan atau punya kekuasaan. Ada ketikanya kita akan dilanda kedukaan, ditimpa malang atau kehilangan. Ada detiknya kesedihan menjenguk ketika sedang dalam kebahagiaan, umpamanya kehilangan orang yang disayangi secara tiba-tiba, diberhentikan kerja ketika sedang menikmati pendapatan yang lumayan atau hilang kedudukan tanpa diduga.
Kita perlu mempunyai kesedaran tentang hakikat hukum alam. Ketika menikmati kenikmatan, kebahagiaan, kekayaan, kejayaan atau apa sahaja yang menyeronokkan, maka kita perlu bersederhana dan tidak keterlaluan. Lumrahnya apabila kita mempunyai kuasa, kekayaan atau kejayaan, kita kerap lupa daratan. Ada segolongan yang kaya lupa tanggungjawab sosial dan agama kepada yang kekurangan. Golongan yang berjaya memandang sinis kepada yang gagal. Kerap kali ketika berkuasa kita memandang rendah orang bawahan. Mereka disindir dan diperli tanpa memikir keadaan. Mereka dihiris hati dilukai perasaan. Soal maruah tidak dipandang.
Lebih menyedihkan ada insan yang mengangkat dan memuja diri dan keluarga keterlaluan, orang lain seolah-olah tiada kelebihan. Insan yang kaya memperagakan kekayaannya keterlaluan. Kumpulan yang berjaya mencanang kejayaannya tanpa batasan. Individu yang berkuasa berlagak bagaikan dialah tokoh paling berintegriti dan berkeupayaan. Sehingga ada ketikanya seolah-olah melupakan kelemahan dan kekurangan diri yang menjadi sejarah silam.
Untuk lebih adil kepada diri dan orang lain pada saat ini dan masa mendatang, kebijaksanaan tindakan perlu menjadi landasan. Jangan nanti kita menjadi korban akibat tersilap langkah dan percaturan. Semalam mungkin disanjung dan dijulang, esok lusa mungkin tidak lagi dikenang. Masa depan kita tidak kepastian dan ketentuan.

Tiada ulasan: