Sabtu, Mac 28, 2009

Mengkritik dan Dikritik

Mengkritik dan dikritik adalah dua situasi yang kerap kita alami dalam kehidupan ini. Kedua-duanya mempunyai etika atau adab untuk dilakukan. Mengkritik biasanya amat menyeronokkan, sehingga kadang kala pihak yang mengkritik lupa mengambil kira etika dan adab mengkritik. Lebih malang lagi yang mengkritik tidak pasti apa tujuan sebenarnya kritikan dibuat, bagaimana sepatutnya kritikan dibuat, adakah kritikan itu konstruktif untuk pihak yang dikritik dan sebagainya. Jika tidak diambil kira semua ini, pastinya kritikan yang dibuat akan membunuh pihak yang dikritik atau akan menimbulkan konflik yang pastinya merugikan semua pihak terlibat.
Justeru itu mengkritiklah dengan menggunakan akal, berlandaskan etika dan adab, bertunjangkan kerasionalan dan bersandarkan ilmu.

Insan yang menerima kritikan perlulah berlapang dada, bersedia mendengar isi kritikan, mempertimbangkan kritikan dengan rasional dan bersedia membuat koreksi kepada kekhilafan dan kesilapan yang ada. Janganlah kita membawa cawan yang penuh, yang tiada lagi ruang untuk diisi dengan kritikan membina dan tidak memberi peluang kepada pembaikan diri.






Tiada ulasan: