Isnin, Mac 09, 2009

TUN TEJA DAN SULTAN ALI: MUHASABAH DIRI





Tun Teja Grave)



Memandu dari Melaka ke Muar, kerap kali deria pandangan ini tertarik kepada papan tanda makam Tun Teja dan Sultan Ali yang disemadikan di luar kota bersejarah. Ini membuka pemikiran tentang untung nasib kita dalam hidup ini dan sekaligus mengimbau sejarah destini kedua-dua orang tokoh ini.Dalam melayari hidup ini kita tidak tahu untung nasib kita. Kita tidak tahu jodoh pertemuan dan ajal maut. Mungkin hari ini kita hartawan berharta, esok lusa manakan tahu kita menjadi insan biasa yang papa. Hari ini mungkin kita ilmuan berjaya, tetapi siapa tahu esok lusa menjadi jahil pada hujung usia. Mungkin hari ini kita tinggi ketakwaan dan keimanan, tiba-tiba menjadi mungkar menjelang detik kematian. Mungkin hari ini kita punya tanah kediaman, esok lusa tercampak menjadi marhaen jalanan. Mungkin hari ini kita pemimpin digeruni esok lusa bersendiri tanpa ditemani. Mungkin hari ini kita bangsawan ternama tetapi esok lusa disingkir tanpa bernama.



Inilah mungkin untung nasib yang ditakdirkan buat Tun Teja dan Sultan Ali. Tun Teja puteri jelita dari Pahang dilarikan daripada ayahanda dan bonda kesayangan, dipisahkan daripada tunangan tercinta Megat Panji Alam oleh janji manis dan serapah Hang Tuah Lima Bersaudara. Setelah hati dan perasaannya mabuk kepada Si Tuah, janji manis dinoda. Tun Teja diserah untuk diperisteri oleh sultan Melaka. Kasihan Tun Teja kasihnya ditukar ganti tanpa rela. Akhirnya mati jauh dari ayah dan bonda tercinta. Dimakamkan di Merlimau jauh dari Kota Melaka malah jauh dari negeri kelahiran tercinta.


Sultan Ali, pemerintah Muar Kesang, keturunan bangsawan Johor. Hilang takhta dan wilayah kekuasaan. Disingkir dan dihina dengan pelbagai kekurangan serta kelemahan. Akhirnya dimakamkan di Umbai. Jauh dari tanah kelahiran dan kawasan pemerintahan.


Inilah takdir ke atas kedua-dua tokoh bangsawan ini. Kehidupan mereka penuh cabaran dan kematian mereka jauh dari kerabat dan dimakam di luar tanah kelahiran. Kebangsawanan mereka tidak menjamin apa yang ingin mereka miliki. Kita bagaimana?

Tiada ulasan: