Ahad, Mac 22, 2009

Bersyukurlah Kita... meskipun kekurangan

Dalam hidup ini kita dituntut mencapai kegemilangan, kita dibolehkan menghimpun kekayaan halal tanpa hadnya, kita diminta berusaha semaksimum mungkin, kita disaran mencari kebahagiaan dalam kehidupan, kita digesa mencipta kejayaan setinggi yang mungkin dan dihambat agar melakukan keterbilangan serta kesempurnaan dalam hidup ini. Tuntutan-tuntutan ini mungkin berwajaran dengan kehendak manusia yang tidak terhad atau nafsu manusia yang sentiasa bergelojak.


Namun begitu dalam keghairahan memburu kehendak dan nafsu manusia, ianya ada kekangan dan keterbatasannya. Umpamanya dalam keghairahan pemimpin-pemimpin negara di dunia merancakkan kemakmuran ekonomi, memacu kemajuan dan kecanggihan teknologi, tiba-tiba dunia dilanda kegawatan ekonomi. Dalam kebanggaan pemimpin korporat besar memperkatakan tentang kejayaan syarikat masing-masing tiba-tiba banyak syarikat-syarikat gergasi dan multi nasional di negara gergasi dunia tumbang dan terpaksa dibantu oleh kerajaannya. Kebanggan ini mungkin tinggal memori sahaja buat masa terdekat ini.

Sebagai insan meskipun kita perlu mengejar kemajuan, kegemilangan, kekayaan atau kejayaan tetapi ada masanya kita perlu akur dengan ketentuan dan takdir kita. Sebagai insan ciptaan Allah kita perlu menerima apa yang telah ditentukan untuk kita. Kita perlu bersyukur dengan apa yang kita miliki di samping usaha yang kita perjuangkan.

Kita perlu bersyukur dengan apa yang kita ada. Ketika orang lain bersedih akibat kehilangan orang yang disayangi, kita bergembira bersama kehadiran semua ahli keluarga. Pada saat orang lain kekurangan makanan, kita tersandar kekenyangan. Ketika orang lain berjuang menentang penderitaan penyakit yang dihidapi, kita masih mampu tersenyum menikmati kesihatan hidup. Ketika insan lain bergelut dengan kemiskinan kita masih mampu mengumpul harta kekayaan.

Andainya ditakdirkan kita kehilangan orang yang tersayang, bersyukurlah kerana ada orang lain yang hidup berseorangan. Sekiranya kita hidup sederhana tanpa kemewahan, bersyukurlah kerana ada insan lain yang hidup bertemankan penderitaan. Andainya kita gagal mencipta kecemerlangan, bersyukurlah kerana ada orang lain yang gagal mengatasi kegagalan.


Ketika orang lain berduka kehilangan pekerjaan , kita masih terus. bekerja tanpa kebimbangan. Ketika orang lain kekurangan pendapatan kita terus diberi peningkatan pendapatan. Pada saat insan lain bergelut kehilangan pangkat dan kenaikan, kita pula bergelut berjuang dalam PTK .


Bersyukurlah kita. Seandainya kita serba kekurangan, ingatlah ada insan lain yang tiada apa-apa. Andainya kita tidak mempunyai kasut, janganlah bersedih dan kecewa kerana ada insan lain yang tidak mempunyai kaki... Justeru itu, bersyukurlah kita kepada Allah yang terus memberi rahmatNya kepada kita. Buktikanlah kesyukuran kita dengan menjalankan tugas dan amanah sebaik mungkin. Berusahalah untuk peningkatan kehidupan ini.

Tiada ulasan: