Isnin, Mac 23, 2009

Bersyukurlah Kita ... jika kita ...

Dalam hidup ini kekayaan bukan perkara mutlak yang kita cari, meskipun itu yang dituntut oleh agama. Apa yang lebih penting, bagaimana kita menguruskan kekayaan, kejayaan, kemewahan dan kenikmatan yang dikurniakan oleh Allah. Adakah kita menjadi insan yang semakin tamak haloba dan takbur atau menjadi insan yang sentiasa melahirkan kesyukuran atas nikmat yang diberi.

Ketika ditimpa kesusahan, kemiskinan dan penderitaan, kita dituntut agar bersabar dan bersyukur. Inikan pula apabila diberi kemewahan, kenikmatan dan bersenang lenang. Janganlah kita menjadi insan yang dikurnia kenikmatan oleh Allah tetapi tidak diredhaiNya. Janganlah kita menjadi manusia yang 'istidraj' di mana kekayaan dan kenikmatan yang diterima membawa kehancuran bukannya kebahagiaan

Ingatlah insan yang lupa daratan bagaikan anai-anai yang diberi sayap oleh Allah lalu menjadi kalkatu. Kalkatu yang mendapat nikmat sayap telah cuba melawan api sedangkan ketika tidak bersayap, hanya duduk diam dan merayap dicelah-celah batu. Manusia yang telah diberi nikmat janganlah lupa diri dan lupa kepada Allah malah lebih zalim lagi mencabarNya.

Janganlah kita menjadi umpama Firaun, angkuh dengan nikmat kesihatan yang berpanjangan, sombong dengan kemewahan dan kekuasaan. Akhirnya dengan nikmat itulah Allah membinasakannya. Namrud, besar pangkat dan kekuasaan sehingga cuba membakar Nabi Ibrahim dan sombong kepada Allah, akhirnya mati angkara seekor nyamuk melolosi lubang hidungnya. Hindarilah kesombongan akibat kekayaan kerana Qarun manusia terkaya akhirnya mati ditimbus oleh kekayaannya.

Jadilah seperti Rasulullah yang telah naik ke langit bertemu Allah, Nabi Sulaiman kebesaran pangkat dan kuasa, perintahnya menundukkan semua makhluk di muka bumi. Ketampanan nabi Yusuf dan kemerduan suara Nabi Daud tidak menjadikan mereka ini sombong dan bongkak. Sampai waktu dan detiknya mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Tiada ulasan: