Rabu, Disember 31, 2008

Cikgu: Yang Mengenang Yang Terkenang


Peperiksaan awam telah berakhir semuanya. Kini mula menjelma keputusan peperiksaan satu demi satu. UPSR dan PMR telah diumumkan. Menanti ketikanya nanti SPM dan STPM. Semuanya mula berdebar dan ada yang telah hilang debarannya terutama murid-murid UPSR dan PMR. Debaran berganti kegembiraan atau kesugulan. Yang cemerlang melompat gembira manakala yang gagal cemerlang mungkin bersedih duka.


Bagi yang gagal ada tikanya mencari dan memberi ribuan alasan. Mungkin untuk menutup kecewa atau menepis salah diri. Ada insan yang dijadikan mangsa untuk melepas lemah diri. Dalam banyak keadaan dan masa guru sebagai mangsa yang dicari-cari. Guru galang ganti menutup kelemahan diri sendiri atau sekolah dikatakan tidak cukup memberi.


Untuk yang berjaya, kehebatan diri sendiri dikhabar tidak terperi. Terima kasih pusat tuisyen yang tinggi bakti. Pengorbanan ayah ibu disebut pasti. Malang lagi buat cikgu. Sumbangannya bagai tidak dimengerti. Yang mengenang pengorbanannya jauh sekali.


Sabarlah insan guru. Ramai yang mungkin tidak mengenang budimu tapi ada juga yang terkenang-terkenang kehadiranmu, meskipun biasanya telah terlewat. Terima kasih cikguku!

Tiada ulasan: