Isnin, Disember 15, 2008

Bersabarlah Atas KetetapanNya


Dalam bulan yang mulia ini kita dituntut melakukan pengorbanan untuk mendapat keredhaan Allah dengan meningkatkan amal ibadat terutama melaksanakan sembelihan korban. Dalam bulan ini juga banyak peristiwa tragis yang menimpa kita. Saban hari diberitakan musibah yang menimpa saudara sedarah dan sesusuan kita, jiran, rakan-rakan, atau pun saudara seagama dan juga yang berlainan agama.

Amat memilukan,bagi ibu dan ayah kehilangan anak dalam sekelip mata, dengan suaranya masih lagi terngiang-ngiang di telinga dalam korban tanah runtuh. Amat menyedihkan anak-anak kehilangan ayah dan ibu secara mengejut dalam tragedi kemalangan jalan raya. Hancur luluh hati seorang nenek yang menyaksikan cucunya yang baru pandai bertatih tergelincir ke dalam sungai lalu lemas di depan matanya sendiri.

Tidak tertanggung kesedihan dan kepiluan anak-anak yang mana ketika keluar mencari rezeki ibunya dalam keadaan sihat dan ceria tetapi kepulangannya kepangkuan keluarga sudah lagi tidak bernyawa. Tercabut rasanya jantung seorang ibu tua yang mana anak perempuan bongsunya 'pergi' secara tiba-tiba. Banyak lagi tragedi menimpa kita yang amat traumatik, merobek dada dan menikam rasa sepanjang hayat yang ada. Tragedi-tragedi sedih ini terutama yang meragut korban nyawa merupakan 'pengorbanan' kita sebagai hamba Allah untuk redha dan sabar menerimanya kerana '...bersabarlah kamu, sesungguhnya janji Allah itu adalah benar... (Ar-Rum:60).

Dengan kata lain' kita perlu bersedia dan rela menerima ketentuan Allah kerana '... tidak sekali-kali menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami...' (At-Taubah:51)

Sesungguhnya musibah, ujian atau dugaan yang diturunkan oleh Allah merupakan janji dan ketetapan Allah. Sesungguhnya penderitaan dari musibah yang diturunkan oleh Allah perlu dihadapi dengan ikhlas sebagai bukti keimanan kita kepada Allah. Sememangnya bukan perkara yang mudah untuk menanggung musibah yang diterima tetapi ingatlah sesungguhnya Allah menurunkan ujian atau musibah sesuai dengan kemampuan hambanya.

Bersabarlah kita menghadapi musibah kerana ' apa sahaja yang ditimpakan ke atas seseorang mukmin sama ada kesakitan, kesusahan dan apa pun keresahan yang dirasakannya, Allah akan menghapuskan sebahagian dari keburukannya'. ( Riwayat Muslim). Allah tidak menzalimi hambanya dengan tertimpanya musibah kerana apabila mencintai sesuatu kaum, Allah akan menguji kaum itu. Sesiapa yang redha dengan ujian itu maka keredhaan Allah untuknya. Sebaliknya jika sesiapa yang marah, maka ia akan menerima kemurkaan Allah.

Justeru itu bersabar dan redhalah dengan ujian atau musibah dari Allah supaya kita tidak menderita berpanjangan kerana tidak ada kebaikan daripada perasaan sedih yang berterusan atau berpanjangan kerana ia hanya akan menambah musibah yang baru. Tabahkan dan perkukuhkanlah iman dengan lafaz istirja', berzikir dan berdoa untuk menghadapi musibah ini. Mohon dijauhi dari tangisan dan rintihan yang berterusan dan melampau kerana ini dilarang dalam Islam. Berhati-hatilah ketika berkata-kata agar ianya tidak menghapuskan pahala musibah dan sebaliknya menimbulkan kemurkaan Allah.

Tiada ulasan: