Jumaat, Disember 19, 2008

Berkorbanlah Untuk Anak-Anak Kita



'Sayangilah Zuriat Kita'
( gambar hiasan)

Tahun 2008 hanya tinggal beberapa hari lagi. Ini bermaksud, musim cuti sekolah juga sudah di penghujungnya dan akan menjelma tahun baru 2009, yang mengundang sama musim baru persekolahan. Pernahkah kita merenung dan memuhasabah diri tentang sumbangan kita terhadap hidup anak-anak sepanjang tahun 2008 dan sebelumnya. Adakah kita memberi sesuatu yang berkualiti untuk membesarkan anak-anak atau kita sekadar menjalankan fungsi yang tipikal sebagai seorang ibu atau bapa.

Munculnya 2009, kita akan sekali lagi mendaftarkan anak-anak ke sekolah kerana itu adalah rutin tahunan sehinggalah anak-anak tamat tingkatan lima sekurang-kurangnya. Beruntung dan berbahagialah anak-anak yang ibu bapanya menyumbang lebih daripada melaksanakan tanggungjawab yang rutin dan minima. Anak-anak ini diberi bukan sahaja kewangan atau kemudahan hidup yang selesa atau lebih selesa, malah dibimbing, dimotivasi dan ditunjuk pandu ke arah hidup yang baik.

Namun begitu kasihan dan simpati buat anak-anak yang dibiar begitu sahaja untuk menjalani dunia persekolahan dan dunia hidup sebenar tanpa sokongan dan bimbingan. Mereka ini mungkin miskin dalam hidup dan papa dalam kasih sayang. Anak-anak ini ke sekolah dengan serba kekurangan dan menjadikan sekolah sebagai gelanggang protes atau pentas melepaskan ketidak puasan hati terhadap ibu bapa. Mereka ini ke sekolah dengan penampilan sahsiah yang menyedihkan, bertingkah laku yang mencabar norma-norma dan disiplin sekolah serta tiada tumpuan dalam pembelajaran.

Amat malang bagi anak-anak ini apabila ibu bapa atau penjaga enggan hadir ke sekolah untuk berbincang kerana ketidaksempatan masa, sibuk bekerja, ada anak-anak lain untuk diurus serta pelbagai alasan lain yang 'lebih penting nilainya' berbanding masa depan anak yang seorang ini. Ironinya apabila anak-anak dihukum ada ibu bapa yang tidak berpuas hati dan apabila ditamatkan persekolahan mereka datang merayu.

Kasihan para guru yang terpaksa mengerah segala kudrat untuk mendidik anak-anak ini di sekolah. Habis semua ilmu perguruan digunakan, pelbagai metod pedagogi, kaedah kaunseling, psikologi dan sosiologi diaplikasikan. Untuk memantapkannya lagi, maka dipasak pula dengan kaedah rohani dan moral mengikut anutan masing-masing. Tidak cukup dengan itu, kunjungan ke rumah juga selalu dicuba. Namun ada saatnya, segala-galanya nampak tidak berjaya kerana di rumah pendekatannya jauh berbeza. Anak-anak 'terbiar' tidak terbela dan terbela.

Kasihan anak-anak yang dewasa sebelum masanya. Keluar bekerja walau pun belum masanya. Akibat terbiar akhirnya terlanjur melakukan perlakuan yang 'luar biasa' bagi anak-anak biasa. Semoga tahun 2009, kita memperbaiki kelemahan ini. Jadikanlah anak-anak tumpuan utama kita. Berkorbanlah untuk anak-anak kita. Kasihanilah mereka zuriat kita yang perlu menjadi manusia yang benar-banar manusia. Jangan nanti mereka menyumpah kita kerana menjadikan hidup mereka menderita. Jangan nanti mereka tidak akan menziarahi pusara kita angkara tindakan kita.

Tiada ulasan: