Selasa, Mac 02, 2010

Sukarnya Memerah Otak...



Semakin meningkat usia semakin sukar mengingati sesuatu. Kerap kali kita merasakan yang kita tahu segala-galanya. Kita malas untuk menambah ilmu. Kita malas untuk membaca, malas menghadiri majlis ilmu atau muzakarah yang banyak disusun dan dilaksanakan di masjid-masjid atau surau. Pada hal dalam majlis ini kita hanya perlu mendengar dan mencatat dalam buku kecil. Kita mendapat ilmu yang amat berguna tanpa perlu meletihkan mata untuk membaca.

Pada suatu subuh guruku pernah melontarkan ungkapan bahawa "... sukarnya untuk memerah otak dan lebih mudah memerah santan kelapa...." Katanya lagi "... semakin tua usia kita semakin jauh dunia kita tinggalkan meski pun kita belum meninggal dunia".

Apabila direnung, sah kebenaran kata-kata ini. Semakin kita tua banyak perkara tidak lagi dapat kita lakukan atau dengan kata lain terpaksa ditinggalkan. Umpamanya makanan dan minuman telah banyak yang kita elakkan. Kita tidak lagi mampu menjalani hidup yang penuh dengan kelasakan fizikal atau yang menuntut ketahanan stamina. Semakin banyak 'pantang larang' yang terpaksa dibuat untuk meneruskan kesejahteraan hidup. Justeru itu walaupun kita belum meninggal dunia, namun semakin banyak perkara di dunia telah kita tinggalkan.

Kelanjutan usia juga membuatkan kita semakin sukar mengingati banyak perkara. Ada ramai yang sukar mengingati nama anak apatah lagi cucunya. Mungkin lebih sukar mengingati nama-nama rasul dan pelbagai hukum hakam termasuk rukun sembahyang, sunat ab'ad dan sunat haiat. Berkerut dahi dan mata memerah otak untuk mengingati sesuatu apabila diperlukan atau dipersoalkan. Inilah mungkin sebab diungkapkan lebih mudah memerah santan kelapa berbanding memerah otak.

Tiada ulasan: