Isnin, Mac 08, 2010

Cerminan Diri

Ketika ada kesempatan waktu untuk memuhasabah diri, mulalah memikirkan apakah kebaikan yang telah dilakukan dan apa pula keburukan yang sering menjadi amalan hidup ini. Terlalu banyak sifat-sifat amarah atau buruk yang diamalkan. Lebih menyedihkan lagi keburukan ini merangkumi apa yang disebut sebagai 'al-Kabair' ( Dosa-dosa Besar).


Rasa sombong dan besar diri sering muncul dan terjelma dalam perlakuan hidup sehari-hari. Bila mendapat pangkat dan kuasa mula berlaku 'seperti gajah masuk kampung' dan ada kalanya 'seperti merak mengigal di hutan'. Kita mula menunjukkan kepandaian dan kekuasaan kepada orang lain, sehingga seolah-olah kita ini sempurna sepanjang perkhidmatan, kehidupan dan apa sahaja yang kita lalui.

Kita kadang kala lupa bahawa beradanya kita di kedudukan sekarang mungkin atas ketentuan nasib atau atas bantuan dan simpati orang lain. Lebih sedih lagi kita mungkin berada di atas kerana kita amat mengharapkannya dan kerana kita yang meminta-minta. Kita' berusaha' menonjolkan diri untuk mendapatkan sesuatu walau pun mungkin ada orang lain yang lebih wajar. Kita mungkin berada di sini atas sebab ketuaan kita.

Jika direnung mungkin ada orang lain yang lebih berwibawa daripada kita tetapi oleh kerana ketuaan atau senioriti maka kita diangkat. Mungkin juga kita diangkat kerana telah tiba masanya, walau pun catatan sejarah kita tidak secemerlang mana. Justeru itu setelah berada di atas kita kena merenung sejarah kita. Janganlah kerana ghairah berjawatan kita lupa sejarah kekurangan dan kelemahan kita. Kita bertindak seolah-olah kita insan terbilang sejak dilahirkan, sedangkan antara kita dengan mereka mungkin tiada bezanya. Malah mungkin mereka lebih baik daripada kita. Janganlah kita bersikap umpama 'pot calling the cattle black'. Cermin-cerminlah diri kita.

Tiada ulasan: