Sabtu, Mac 13, 2010

Sentuhlah hati mereka dahulu...

Dalam hidup ini walau siapa pun kita, pastinya kita mendepani pelbagai masalah, cabaran, konflik dan sebagainya untuk mencapai matlamat yang ditetapkan. Kita perlu menyelesaikan semua cabaran ini terutama yang melibatkan manusia. Dalam keghairahan mencapai hasrat dan hajat, kita jangan melupakan belas ihsan dan kemanusiaan kerana kita menangani isu yang melibatkan manusia. Justeru itu kita perlu bijak menggunakan kuasa pengaruh untuk memenangi hati dan perasaan insan lain. Ugutan, kekerasan dan ancaman bukanlah satu-satunya senjata untuk tujuan mencapai matlamat yang murni.

Kuasa pengaruh merupakan satu wahana yang wajar digunakan untuk menguruskan manusia. Kuasa pengaruh dapat mengubah insan mengikut keperluan dan kehendak organisasi. Dalam sejarah negara kuasa pengaruh digunakan untuk mendapatkan sokongan rakyat bagi menumpaskan ancaman komunis pada era Darurat. Hati dan fikiran rakyat agenda utama untuk dimenangi selain kaedah kekerasan dan kuat kuasa undang-undang.

Dalam perjuangan nabi Muhammad saw menyebarkan kesyumulan Islam dan seterusnya menguruskan negara Islam, kaedah kelembutan dan sentuhan hati digunakan. Kesannya kedegilan golongan kafir Quraisy dapat dilembutkan. Gunakanlah kuasa pengaruh dengan menyentuh hati hati mereka dan seterusya memenangi hati mereka.

Allah juga memerintahkan dua orang nabi iaitu Musa bin Imran dan Harun bin Imran supaya mendepani Firaun yang zalim dengan kata-kata yang lemah lembut. Ini direkodkan dalam Surah Taha ayat 44, "Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, semoga ia beringat atau takut". Jika Firaun yang maha zalim, perlu ditarbiah dengan kata-kata yang lembut, siapakah lagi yang lebih zalim atau sezalim dengan Firaun untuk ditengking atau dijerkah?

Seorang ibu dan bapa perlu menyentuh hati anak masing-masing dalam proses mendidik mereka. Guru mempunyai pengaruh ke atas anak muridnya. Ketua organisasi berpengaruh ke atas orang bawahannya. Imam mempunyai pengaruh terhadap jemaahnya sehingga mereka yakin dan sedia menurutnya dalam solat. Begitu juga individu-individu yang lain terutama pemimpin-pemimpin besar mempunyai pengaruh yang lebih besar ke atas pengikutnya.

Sentuhlah hati mereka dahulu, sentuhlah soft spot mereka sebelum mencapai dan menggenggam tangan mereka. Jika kelembutan dapat memenangi hati dan sokongan mereka mengapa perlu jerkahan, ugutan dan ancaman? Sentuhlah hati mereka dahulu sebelum mencapai tangan mereka....

Tiada ulasan: