Khamis, Mac 04, 2010

Kasihan Ibuku...

Lama tidak menjenguk ibu di kampung. Mungkin dekat pada ukuran jarak tetapi ada ketikanya amat sukar untuk menjenguk ibu. Secara emosi, 'berjarak serasa hilang, bercerai serasa mati' tetapi ada sahaja kesibukan yang menjadi aral menghalang aku untuk kerap menjenguk ibu. Minggu lalu aku pulang menjenguk apabila menerima berita ibu diragut di dalam rumahnya sendiri. Aku bergegas pulang.

Pipi ibu lebam dan ada giginya yang tertanggal akibat tekapan kuat tangan dua lelaki ke mulutnya. Mujur ibu tidak terkejut teruk, jika tidak ini memberi kesan kepada masalah jantungnya. Ibu meluahkan rasa terkejut dan sedihnya. Aku memujuk ibu agar bersabar dan bersyukur kerana tidak mengalami perkara yang lebih buruk. Kasihan ibu...

Petang itu aku dan ibu bersembang sambil duduk di hujung dapur menghalakan pandangan kami ke kebun di belakang rumah. Ibu yang semakin pendiam rupa-rupanya banyak bernostalgia. Ketika kami bercerita tentang kisah lalu, ibu bercerita tentang reban ayam lama yang tidak lagi berpenghuni. Kata ibu, dahulu ketika abah ada, abah selalu memberi makan ayamnya. Setiap kali abah menyembelih ayam kampung untuk dibuat juadah, beliau akan menangkap tiga ekor ayam. Seekor untuk hidangan di rumah dan dua ekor untuk kakak-kakakku. Ibu begitu bernostalgik menceritakan kenangannya itu. Rupa-rupanya setelah hampir sepuluh tahun pemergian teman hidupnya, ibu masih membugar ingatannya kepada abah. Mungkin selama ini ibu bersendirian mengingati abah. Kasihan ibu.

Ibu terus bercerita pilu membawa kenangan kami kepada arwah adikku yang pergi menuruti abah lima tahun kemudiannya. Adik perempuanku ini merupakan anak bongsu dan sememangnya kesayangan ibu. Pemergiannya yang tragis memberi trauma kepada ibu hingga kini. Melihat wajah dan kerenah anak bongsu siarwah kerap kali mengingatkan ibu kepada adikku. Pada saat sebegitu ibu akan bermonolog dan beremosi. Kasihan ibu...

Sesungguhnya aku kerap rasa bersalah apabila tidak menjenguk ibu. Aku sering bimbangkan kesihatan ibu, bimbang emosinya yang ku lihat sering terganggu dengan kenangan pilu masa lalu. Tidak siapa dizinkannya menyelam seribu rasa dalam benak fikiran dan sanubarinya. Kami tidak berupaya menyelaminya apabila melihat air matanya setiap kali kami mula berbicara. Ibu menanggungnya bersendirian. Aku sukar membayangkan jika kehilangan ibu apabila tiba qadar tentuan Illahi nanti. Kasihan ibu...

Tiada ulasan: