Rabu, Mac 24, 2010

Hang Tuah Munshi Gagal SPM


Saat mendebarkan telah pun berlalu. Keputusan SPM sudah diumumkan. Pelbagai reaksi diberi. Mereka yang berjaya melonjak gembira manakala yang gagal merintih kecewa. Bagi pendidik yang anak didiknya cemerlang menghela seribu kelegaan, lafaz kesyukuran kepada Pencipta Yang Penyayang. Kepada pendidik yang gagal mencipta kejayaan seribu rasa bisa menyelinap dalam sanubari hati yang penuh kekecewaan.

Segala usaha dan pahit jerih yang dikorbankan secara sendirinya ternafi. Keikhlasan pengorbanan tertimbus oleh kecundangan. Kemalasan, kurang keikhlasan, kemiskinan iltizam dan kereputan komitmen didendangkan sebagai penyebab kegagalan. Hanya diri sendiri dan sesama kami yang mengerti kesungguhan perjuangan kami di sini . Mungkin tiada siapa yang sudi memahami dan mengakuri pengorbanan kami.

Usahlah bertegang urat, berhujah debat mempertahankan hak. Kerana kita ibarat berseru di tengah padang. Kita tidak mampu membela diri kerana kita umpama kancah ditawar. Usaha dan pengorbanan kita selama ini umpama menanti orang dulu, mengejar orang kemudian. Dalam banyak situasi dan ketika kita seperti pikat kehilangan mata dan lebih mengharukan lagi kita seperti mayat ditegakkan

Walau apa pun usah bersedih dan meratap kecewa. Teruskan keikhlasan perjuangan kita. Semoga akan tiba nanti sinar kejayaan untuk kita.

Tiada ulasan: