Jumaat, Disember 25, 2009

Ada Ketikanya Pada Saat itu

Dalam perjalanan hidup ini, kita pastinya berharap dan berdoa akan sentiasa diberi kesenangan, kebahagiaan, keseronokan, kesihatan dan kejayaan serta apa sahaja kegembiraan. Kita kerap berharap dan berdoa agar dihindari daripada perkara-perkara keburukan, kegagalan, kesedihan dan apa sahaja tragedi.

Analogi hidup ini umpama suatu perjalanan, pastinya ada ketikanya kita terpaksa menempuh halangan atau tragedi. Begitu juga dalam perjalanan kehidupan ini kita akan diduga dengan pelbagai musibah, tragedi dan dugaan dalam pelbagai bentuk seperti kemalangan, kehilangan, kematian, kegagalan dan pelbagai lagi.

Kita sentiasa berdoa diberi keselamatan dan kesihatan, kita sering meminta kepada Allah semoga dipanjangkan umur diri, keluarga dan akrabin kita. Kita sering merayu kepadaNya agar dijauh bala bencana, kita sering bermohon dan merintih untuk mendapatkkan kejayaan di dunia dan akhirat.

Ada ketikanya apa yang kita usaha, apa yang kita pinta, apa yang kita pohon dan apa yang kita rayu tidak dimakbulkan malah sebaliknya yang diberikan kepada kita. Umpamanya kita didatangi oleh kematian orang tersayang, Tragedi ditimpakan kepada keluarga kita atau segala usaha dan doa untuk kejayaan dibalas dengan kegagalan. Pada saat itu, kita dan keluarga pastinya bersedih dah kecewa. Kita tentunya menangisi tragedi yang menimpa.

Pada saat itu kita perlukan kekuatan dan ketabahan semampu yang ada. Kita perlukan motivasi untuk bangkit semula. Kita jangan terus-terusan mengikut rasa. Kita perlukan penawar sebagai pengubat kecewa. Islam telah menyediakan lafaz istirja' sebagai doa penawar duka. Allah menjanjikan kebaikan di sebalik tragedi yang menimpa.

" Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan akan kembali kepadaNya.
Ya Allah berikanlah ganjaran kepadaku kerana musibah yang
menimpaku ini dan gantikan kepadaku yang lebih baik daripadanya".

Tiada ulasan: