Khamis, Julai 23, 2009

Lagenda Lembing Awang Pulang Ke Dayang


View Larger Map


Lama tidak bertemu teman-teman semasa menuntut di Lembah Pantai dahulu. Begitu juga lama rasanya tidak bertanya khabar rakan-rakan sejawat di sekolah pertama bertugas. Banyak cerita suka duka yang dikongsikan apabila bertemu. Sedih melihat rakan yang telah dipotong kedua-dua kakinya kerana penyakit. Simpati buat teman yang telah berpisah setelah mempunyai anak tiga. Kasihan kepada teman yang putus ikatan pertunangannya. Bimbang melihat kekecewaannya kerana tunangnya diambil orang. Katanya ingin mengamuk. Takut-takut 'amukannya' akan mengulangi amukan Panglima Awang dalam Lagenda Lembing Awang Pulang Ke Dayang dalam sejarah Muar sekitar tahun 1776.



Diperturunkan secara ringkas kisah Awang yang pergi merantau telah meninggalkan tunangnya, Dayang selama tiga tahun. Setelah memperolehi ilmu, Awang pulang ke kampongnya di Parit Raja Muar. Alangkah terkejut dan kecewanya Awang apabila mendapat berita tunangnya akan dikahwini oleh Bachok musuhnya. Awang yang kecewa dan marah menuntut pembalasan pada hari berlangsungnya perkahwinan Bachok dan Dayang. Amukan Awang dengan lembingnya telah meragut 99 nyawa termasuklah Bachok.



Kisah Lembing Awang Pulang Ke Dayang amat popular jika pun tidak lebih popular daripada Cerita Panglima Lidah Hitam dalam kalangan masyarakat Melayu Muar. Semoga tidak ada Awang pada era moden ini yang kecewa dan mengamuk sebegitu rupa. Bersabarlah atas ketentuan takdir Illahi. Terimalah ketentuan jodoh pertemuan dan ajal maut daripadNya. Bersabarlah...








1 ulasan:

Mohd Basiran bin Md Jamil berkata...

Wah....ada kaitan dengan saya tak ni?....Hehe...Insya Allah saya tetap mahu bersabar dan redha dengan ketentuanNya.