Ahad, Julai 12, 2009

Mengimbau Natrah



(Natrah dalam dokongan Che Aminah untuk ke Mahkamah, Singapura)

Natrah nama yang bagai telah dilupakan oleh sejarah. Generasi muda ada yang langsung tidak mengetahui tentangnya, meski pun suatu ketika dahulu mencatat tragedi dalam sejarah khususnya di Singapura dan Tanah Melayu. Sesungguhnya tragedi sedih yang menimpa Natrah, Che Aminah dan keluarganya serta umat Islam pada ketika itu adalah suatu takdir. Kekalahan perjuangan mempertahankan Natrah juga takdir. Kematian Natrah pada 8 Julai 2009 juga ketentuan Illahi. Namun kesedaran menjaga kepentingan umat Islam pada masa kini agar tidak berulang tragedi Natrah bukanlah suatu takdir. Ini memerlukan kesungguhan, keikhlasan dan keberanian agar ianya tidak terus menjadi 'takdir' yang menimpa umat Islam.

Nadrah Bte Maarof atau Bertha Hertogh ( 1937-2009), lahir di Tjimahi, Jawa, Indonesia. Anak kepada Adeline dan Sarjan Adrianus Petrus Hertogh berasal dari Belanda. Ketika umurnya lima tahun, Bertha Hertogh diserahkan kepada Che Aminah oleh ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya. Bertha dipelihara dengan penuh kasih sayang oleh Che Aminah dan diberi pendidikan Islam. Bertha dibawa ke Kemaman, Trengganu oleh Che Aminah.

Natrah yang beragama Islam kemudiannya dicari oleh bapanya yang telah dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom oleh tentera bersekutu pimpinan Amerika Syarikat. Dengan bantuan banyak pihak dan rakan-rakannya maka Hertogh berjaya menemui Natrah. Maka bermula episode perebutan antara ibu peliharaan Natrah, Che Aminah dengan bapa kandungnya. Kes perebutan ini berlangsung di mahkamah. Walaupun pada awalnya mahkamah memutuskan Che Aminah berhak ke atas Natrah tetapi perbicaraan seterusnya Memihak kepada Hertogh. Natrah berkahwin dengan Cikgu Mansor Abadi dalam usia 13 tahun dan perkahwinan ini sah mengikut Hukum Syariah. Namun pada 12 Disember 1950, Natrah diarahkan diserah kepada bapanya kerana mengikut Undang-Undang Belanda, bapa berhak menentukan agama anaknya. Natrah dihantar ke Belanda dan seterusnya dijadikan Katholik. Kehidupan Natrah dikongkong dan dikawal ketat oleh polis Belanda. Kebebasannya untuk mengamalkan Islam juga terhalang dan akhirnya berkubur.

Pada tarikh ini juga maka tercetus rusuhan di Singapura dan Tanah Melayu membantah tindakan memurtadkan Natrah. Bantahan juga meletus di Karachi Pakistan. Simpati buat Natrah, kerana tekanan dan paksaan akhirnya beliau meninggalkan Islam tanpa rela hati. Kasih dan cintanya kepada suami tidak mudah padam tetapi akhirnya terputus buat selama-lamanya.


Penderitaan demi penderitaan menimpa Natrah termasuk dilaporkan menghidap penyakit mental dan sakit jantung. Beliau hidup dalam kesukaran dan tersiksa termasuk kehilangan orang tersayang. Pada 1984, Natrah meninggalkan Belanda dan menetap di Nevada, Amerika Syarikat. Beliau meninggalkan anak-anaknya di Belanda . Pernah bekerja sebagai pencuci rumah dan bangunan.


Pada 8 Julai 2009, Natrah dilaporkan meninggal dunia akibat penyakit leukimia. Ini menamatkan suatu cerita penderitaan hidup insan yang menjadi mangsa keadaan dan percaturan insan lain.

1 ulasan:

Mohd Basiran bin Md Jamil berkata...

Fakta sejarah yang mengharukan, namun dapat menjadi cerminan diri bagi insan yang jiwanya hidup serta mampu membantu teguhkan jiwa.