Khamis, Julai 23, 2009

Syaaban: Antara Rejab Dan Ramadan

Hari ini 1 Syaaban tiba dengan keutamaan dan keberkatannya. Dalam riwayat Muslim ada menyatakan bahawa Rasulullah saw berpuasa pada bulan Syaban kecuali sedikit. Dalam hadis Bukhari, daripada Aisyah r, dia berkata: "Aku tidak melihat Rasulullah menyempurnakan puasanya sebulan kecuali bulan Ramadan, dan aku tidak pernah pernah melihat beliau lebih banyak puasanya daripada bulan Syaaban". Banyak kelebihan pada bulan Syaaban. Antaranya amalan hamba diangkat dan dinaikkan kepada Tuhan Rabbul Alammin.


Malam Nisfu Syaaban merupakan satu daripada dua malam raya bagi malaikat di langit selain malam Lailatul Qadar. Malam Nisfu Syaaban atau disebut malam Bara'ah, malam di mana dapat menghapuskan dosa setahun. Disebut juga sebagai malam Tafkir atau Ihya'. Sesiapa yang menghidupkan dua malam raya dan malam Nisfu Syaaban , tidak akan mati hatinya ketika hari di mana hati-hati mati.



Disebut juga malam Syafaat di mana nabi memohon syafaat untuk umatnya. Malam ini juga disebut malam Makrifah , di mana Allah mengampuni dosa hambanya kecuali dua golongan iaitu orang musyrik dan orang yang memberati dengan dosa. Malam ini juga disebut malam Pembebasan di mana Allah membebaskan manusia dari neraka kecuali orang yang meminum arak, menderhaka kepada ibu bapa, yang berzina, yang keras kepala, tukang pukul dan tukang fitnah. Malam ini juga disebut malam Qiamah dan Takdir.



Bersyukur kepada Allah kerana memberi kelebihan-kelebihan ini terutama sejak Rejab hingga Ramadan.

1 ulasan:

Mohd Basiran bin Md Jamil berkata...

Terasa jauhnya hamba ini dari sisi Tuhannya. Jika tiada kelebihan-kelebihan tersebut, entah di manalah kedudukan hamba ini......