Selasa, Julai 07, 2009

Si Tenggang, Nakhoda Manis Dan Malin Kundang Moden

Lagenda Si Tenggang, Nakhoda Manis dan Malin Kundang sinonim dengan perlakuan durhaka anak terhadap ibu. Nakhoda Tenggang anak malang yang disumpah oleh sang ibu kerana pendurhakaannya. Seisi kapalnya menjadi batu dan dikhabarkan terdampar di Bukit Treh, Muar dan Batu Caves, Selangor. Kisah tragedi pendurhakaan yang sama diceritakan berlaku di Brunei. Nakhoda Manis disumpah oleh siibu. Nakhoda Manis dan seisi kapalnya menjadi batu dan dinamakan Jong Batu. Di Padang, Sumatera Barat muncul juga lagenda pendurhakaan Malin Demang terhadap ibunya. Kapalnya juga pecah dipukul ribut dan menjadi batu digelar Batu Malin Kundang yang terdampar di Pantai Manis, Padang.


Kasihan Si Tenggang, Nakhoda Manis dan Malin Kundang. Setelah lama belayar, pulang ke kampong halaman untuk mengubat rindu. Oleh kerana malu di hadapan isteri, mereka enggan mengakui wanita tua yang telah lama menanti kepulangan mereka sebagai ibu. Siibu yang berkecil hati terguris perasaannya telah memohon kepada Allah supaya memberi balasan kepada sianak, lalu kesemuanya menjadi batu. Itu lagenda tentang tiga orang anak yang durhaka terhadap ibu. Mungkin mereka ini baik tetapi akibat satu kesilapan mereka dihukum sebegitu berat.


Pada zaman moden ini ramai anak yang bertingkah laku seperti Si Tenggang, Nakhoda manis dan Malin Kundang. Malah ada yang lebih durhaka dan zalim berbanding dengan mereka pada usia yang muda. Ramai anak-anak sekolah yang tanpa rasa bersalah menipu ibu bapa. Ada tanpa memikirkan dosa mengherdik dan menengking ibu di hadapan guru. Tidak kurang juga yang tanpa berasa malu bersoal jawab dengan ibu tanpa menghirau batasan agama dan moral.


Maka tidak hairanlah apabila dewasa mereka mengabai dan meninggalkan ibu bapa tanpa dijenguk. Ada yang mendera emosi dan fizikal ibu. Malah lebih kejam lagi ada yang tergamak membunuh ibu bapa sendiri. Mereka ini lebih kejam daripada Si Tenggang. Namun begitu berbeza dengan Si Tenggang tulen, Si Tenggang atau Malin Kundang moden yang kejam ini tidak menerima balasan dasyat dengan kadar semerta. Mungkinkah ibu-ibu Si Tenggang moden ini lebih baik dan sayangkan anak-anak mereka berbanding ibu Si Tenggang atau ibu Nakhoda Manis. Mereka tidak mahu anak-anak Si Tenggang moden ini dimurkai Allah dan menjadi batu. Jika tidak mungkin banyak kereta, rumah atau bungalow yang menjadi batu bersama Si Tenggang moden akibat sumpahan ibu yang terguris hatinya.

Tiada ulasan: