Selasa, Januari 13, 2009

Ceritera Perkahwinan

Pernikahan adalah suatu tuntutan agama yang amat mulia. Menjerit sang syaitan kerana berkurangan lagi manusia bujang yang boleh digoda untuk ke kancah maksiat. Orang yang telah bernikah dan berkahwin, pahala solatnya berganda-ganda. Kehidupan insan yang telah berumahtangga lebih aman, tenteram dan diberkati. Namun begitu ajal, maut, jodoh dan pertemuan adalah ketentuan Allah. Begitu juga dengan alam perkahwinan ianya juga tidak menjamin syurga buat insan yang melayarinya.
Ceritera perkahwinan bahagia:
Ada perkahwinan yang kekal bahagia hingga ke akhir hayat. Bahtera perkahwinan dikemudi dengan baik untuk menempuh badai dan gelombang. Segala kesukaran dan kepayahan ditempuhi dengan tabah, manakala nikmat kesenangan dan kebahagiaan dikecapi bersama. Kasih sayang dan kesetiaan menjadi paksi melayari perkahwinan dan hidup berkeluarga. Hanya ajal maut yang akhirnya memisahkan mereka. Malahan kerana sayang dan setianya, pasangan yang ditinggalkan terus bersendirian hingga ke akhir hayatnya.
Ceritera Perkahwinan Derita:
Ada perkahwinan yang penuh ranjau dan onak berduri. Ada suami atau isteri hidup menderita dan tersiksa akibat kekejaman dan keburukan pasangannya. Isteri menderita disiksa fizikal dan mental oleh suami. Atau suami tidak bahagia kerana keburukan isteri. Ada suami atau isteri kecewa kerana ketidaksetiaan pasangan masing-masing. Perkahwinan penuh dengan hipokrasi dan konspirasi. Kasih sayang dibelah bahagi walaupun keadilan tidak bisa diberi. Jika ditakdirkan pasangannya pergi menyahut panggilan Illahi, isteri atau suami terus berganti, ketika tanah kubur masih belum padat dikambusi.
Terdapat juga bahtera perkahwinan yang berakhir semasa pelayaran atas pelbagai alasan termasuk tiada lagi kesesuaian, tiada lagi 'chemistery' dan yang paling tipikal ' sudah tiada jodoh lagi'. Lafaz talak dengan mudah diberi. meskipun penyelesaian belum dicari. Mungkin ini lebih baik daripada terus bersama dalam penderitaan. Sesungguhnya Allah memberi pilihan bercerai walaupun tidak disukaiNya.
Ceritera Perkahwinan Kini:
Kini, pelbagai ceritera perkahwinan boleh didengari. Suami muda menggemari janda berseri. Meskipun usia melebihi suami. Usia bukan halangan cinta masa kini. Keanggunan dan kematangan mungkin punca digilai. Belaian manja amat diidami. Kasihan sidara sunti gagal menyaingi bekas-bekas isteri yang masih jelita dan berseri di samping pengalaman dimiliki. Bagi silelaki yang telah menjelang dinihari. Wanita muda hambatan hati, setelah letih melayan isteri yang juga seusia diri. Mungkin ingin diri berasa muda kembali. Gelodak nafsu ingin dipenuhi, meskipun kudrat tidak tentu lagi. Gadis sunti pula memburu lelaki beristeri. Ekonomi stabil, ketrampilan boleh dibanggai. Hingga lupa mereka menghiris perasaan hati kaum bergelar isteri. Hidup bergaya matlamat diri, hingga lupa harga diri. Lebih malang lagi, isteri orang ada yang menggilai. Lupa dosa dan nilai diri. Kasihan suami dan anak-anak yang punya diri. Saban hari banyak berita disiarkan tentang kebobrokan ikatan perkahwinan. Apa nak jadi dengan dunia ini masa kini. Mari kita sama-sama fikir sendiri...

Tiada ulasan: