Rabu, Januari 28, 2009

Kasih Ayah dan Ibu: Sayangilah mereka

Kasih ayah dan ibu tiada galang gantinya. Kasih ayah dan ibu tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Kasih ayah dan ibu membawa ke syurga. Justeru itu kita mesti menghormati, menyayangi dan mentaati ibu bapa kita. Janganlah kita abaikan mereka sehingga membawa kepada pendurhakaan. Tiada gunanya kita menangisi pemergian mereka jika ketika hayatnya kita mengabaikan mereka. Apalah ertinya kita meratap hiba di pusara mereka, sedangkan sewaktu hayat kedua-duanya kita sering mengherdik mereka.

Kepada yang masih ada ayah atau ibu atau kedua-duanya: Di manakah ayah dan ibu kita ketika ini? Sudah makankah mereka? Kesunyiankah mereka? Sihatkah mereka ketika ini? Apakah yang telah kita lakukan untuk mereka pada hari ini? Sudahkah kita mendoakan untuk mereka pada hari atau ketika ini?

Kepada yang telah tiada ayah dan ibu: Doakanlah untuk mereka. Jadilah anak yang soleh dan insan yang mentaati Allah agar ayah dan ibu kita aman di alam kubur. Berbuat baiklah kepada saudara mara dan rakan taulan ayah dan ibu kita. Bersedekahlah untuk mereka. Lunaskanlah hutang piutang mereka. Tunaikanlah ibadat-ibadat lain yang dapat memberi pahala buat mereka.

Bersyukurlah kita masih ada ayah dan ibu. Bersabarlah jika kita menghadapi 'kerenah' semasa memelihara ayah dan ibu kerana mereka juga menghadapi kerenah ketika membesarkan kita. Berilah kebahagiaan untuk ayah dan ibu sebelum mereka pergi meninggalkan kita.

Tiada ulasan: