Khamis, Januari 29, 2009

Kegawatan Ekonomi: Peruncit Melayu Sudah Lama Gawat


Gambar:
pribumiperkasa.com

Bercuti sehari bersama keluarga ke Melaka pada 26 Januari dan bermalam di Melaka membawa banyak pengalaman baru dan mengimbau kembali pelbagai kenangan pahit di bumi Hang Tuah itu. Namun di sini penulis tidak berniat untuk berkongsi kesedihan dan pengalaman tragis yang masih terus bersemadi di lubuk hati. Tanpa dirancang penulis sekeluarga telah diundang oleh seorang pengacara tv ke rumah rakannya di Merlimau. Meskipun bertandangnya kami tidak diundang tetapi kami disambut mesra dan dihidangkan dengan makanan yang lazat termasuk asam pedas Mak Limah yang begitu menyelerakan mengatasi mana-mana masakan asam pedas Melaka yang pernah kami nikmati sebelum ini. Bertamunya kami dijamu dan dilayan tanpa jemu.Bertuah kami mendapat sahabat baru yang begitu baik menerima kunjungan insan yang tidak dikenali ini ke rumahnya. Baru melangkah masuk ke rumahnya, kami dialu-alukan seolah-olah telah lama bersahabat akrab. Kepulangan kami dihantar dengan ribuan kemesraan. Terima kasih daun keladi!

Meskipun heboh dengan kegawatan ekonomi, namun corak perbelanjaan di kalangan penduduk Melaka dan penduduk luar yang datang melancong dan berbelanja di Melaka, ku lihat tidak membayangkan kegawatan. Setiap pusat membeli belah penuh dengan pengguna-pengguna yang bersifat 'shoppaholic'. Penuh tangan kiri dan kanan menjinjing barangan. Warung dan kedai-kedai makan penuh menerima kunjungan. Restoran makanan segera diserbu pelanggan, seolah-olah 'menenggelam dan melupakan' kempen boikot produk Amerika Syarikat. Hotel-hotel, resort dan rumah tumpangan dikhabarkan penuh dihuni. Walaupun gawat rakyat Malaysia termasuk di Melaka secara sekilas pandang masih lagi berkemampuan belanja dengan selesa. Malah sewaktu cuti umum ini bukan sahaja kadar sewa hotel naik tetapi harga kupang, lokan dan tiram yang dijual di tepi-tepi jalan kawasan Alai juga naik harganya.

Dalam perjalanan pulang dari Bandar Hilir ke Muar dan Batu Pahat dapat disaksikan banyak gerai dan kedai yang diusahakan oleh usahawan Melayu secara kecil-kecilan. Penulis dapat merasai keperitan dalam perniagaan mereka terutama dengan melihat kepada susunan barang-barang yang kelihatan 'rongak' di dalam kedai. Selain daripada itu kedudukan kedai-kedai ini agak tidak strategik dan kelihatan lengang daripada kunjungan pelanggan. Kerap berlaku kedai atau gerai yang dibina untuk peniaga Melayu tersorok dan kelihatan terasing. Dalam banyak kes yang diperhati bazar-bazar yang dibina termasuk oleh sebuah agensi kerajaan yang ditubuhkan khas untuk membela kaum Melayu mungkin kurang strategik dan 'terpinggir' dari kawasan tumpuan.

Menyentuh tentang perniagaan peruncitan di kalangan peniaga Melayu, penulis serba sedikit mempunyai pengalaman terlibat secara langsung dalam perniagaan ini dan juga melalui observation terhadap peniaga-peniaga Melayu sekitar awal tahun 1990an. Waktu itu penulis bersama seorang saudara menjalankan perniagaan runcit di Muar dan bersaing dengan peniaga-peniaga runcit dari etnik lain yang sudah bergelar ' taukeh'. Kedai kami berdekatan malah bersebelahan. Antara perkara yang paling menyedihkan, malah ada saatnya memilukan peniaga Melayu adalah apabila pembeli yang terdiri daripada etnik Melayu dan semestinya Islam membeli barangan daripada kedai peniaga bukan Melayu. Mereka lebih rela membeli barangan daripada kaum lain walaupun barangan tersebut sama kualiti dan harganya. Ada pembeli Melayu yang telah memilih barangan daripada peniaga Melayu, tergamak meletakkan semula barangan tersebut apabila menyedari mereka tersalah mengambil barangan milik peniaga Melayu. Ini sungguh memalu dan amat memilukan . Seolah-olah tiada langsung niat dan keinginan untuk menyokong dan membantu peniaga seetnik dengan mereka. Tiada langsung kesedaran membela kaum seagama yang melaksanakan tuntutan fardu kifayah.

Justeru itu keuntungan dikaut dengan rakus oleh peniaga bukan Melayu hasil curahan wang belanja pembeli Melayu. Keadaan ini lebih hebat apabila menjelang Aidilfitri dan Aidiladha. Sememangnya orang Melayu yang paling banyak berbelanja untuk keperluan dapur berbanding etnik mereka sendiri. Waktu itu, dan penulis percaya masih berterusan pada masa kini, pembeli-pembeli Melayu berpusu-pusu mengayakan peniaga bukan Melayu. Hingga kini penulis masih fobia dan pilu untuk mengunjungi kedai-kedai Melayu kerana tidak sanggup melihat fenomena ini. Lebih malang lagi apabila melihat 'nasionalis-nasionalis Melayu' yang mendakwa pejuang dan pembela Melayu turut mencurahkan keuntungan kepada bukan Melayu. Mereka ini gegak berkokok sedangkan ekor bergelumang dengan tahi. Tidak terkecuali juga insan-insan yang kelihatan islamik umpamanya berkopiah dan berserban tidak menampakkan ciri-ciri keislamikannya ketika bermuamalat. Kita tidak boleh menyalahkan peniaga lain kerana pengguna Islam sendiri yang datang menjalankan muamalat dan 'berakad jual beli' dengan mereka. Sehinggakan kadang kala timbul sindiran bahawa jika mati nanti, Ah Tek atau Ah Kow yang akan mengusung dan mengebumikan mayat mereka. Persoalannya dalam keadaan ada pilihan, mengapakah pengguna kita tidak mahu membeli daripada kaumnya sedangkan harga dan kualitinya sama malah ada ketikanya harganya terpaksa direndahkan untuk menarik pelanggan Islam iaitu orang kita sendiri.

Persoalan yang telah lama bergelojak ini sedikit sebanyak terjawab apabila dalam 'Program Di Luar Lingkungan @ TV1' beberapa hari lalu membicarakan tentang perniagaan di kalangan etnik di Malaysia, salah seorang penalis iaitu Dr. Sarjit Singh ( antrhopologis UPM ) menyatakan bahawa kegagalan orang Melayu kerana mereka tidak gemar berniaga sesama kaum mereka. Mungkinkah iri hati? Mungkinkah sememangnya fakta, peniaga Melayu kurang berjaya kerana tiada sokongan daripada makhluk sesama kaum dan agama. Cuba perhatikan etnik lain bagaimana mereka menyokong perniagaan kaum mereka? Berapa keratkah mereka membeli di kedai Melayu terutama kedai runcit Melayu? Kedai makan Melayu termasuk kedai asam pedas ada kekecualiannya. Mereka bertumpu ke kedai makan Melayu. Mengapa? Mungkinkah kelazatannya? Atau harganya lebih murah daripada restoran mereka? Atau mereka tiada pilihan untuk memenuhi selera mereka. Jika ini keadaannya, janganlah kita sibuk dan bising bercakap tentang nasionalisme dan patriotisme Melayu, kerana perjuangan yang semudah ini pun kita tidak cega dan mampu merealisasikannya.

Kegawatan peniaga Melayu dalam perniagaan mereka juga bersebab daripada kelemahan mereka mengendalikan kewangan dan penyata kira-kira termasuk wang keluar masuk. Melalui pemerhatian, peniaga Melayu sewenang-wenangnya mengambil wang dalam tong perniagaan harian mereka untuk belanja harian tanpa ada rekod yang teratur terutama selepas tamat perniagaan pada satu-satu hari. Bagi peniaga Cina perkara ini tidak berlaku dan penyata kira-kira harian lengkap dan terkini. Justeru itu kedudukan kewangan bagi perbelanjaan dan penjualan adalah jelas. Mungkinkah ini juga antara faktor menyebabkan kemalapan perniagaan Melayu?

Adalah sesuatu yang tipikal bahawa orang Melayu dikatakan kurang berjaya kerana tidak sanggup bekerja kuat dan malas. Pandangan yang bersifat prejudis dan menjadi stereotaip ini adalah tidak benar. Ramai orang Melayu sejak dahulu hingga kini kuat dan gigih bekerja. Ibu dan bapa penulis sendiri berjuang dengan penuh keringat dan air mata mengguna tulang belulangnya untuk melepaskan keluarga kami dari kemelut kemiskinan. Ada ketikanya kerja yang dibuat oleh ibu mungkin tidak mampu dilakukan oleh kaum Adam yang lain. Justeru itu janganlah kaum lain sewenang-wenangnya melabel Melayu itu malas termasuk dalam konteks peniaga kecil Melayu. Peniaga Melayu termasuk di pasar-pasar awam memulakan perniagaan seawal jam tiga pagi sama seperti peniaga bukan Melayu. Oleh itu jangan sewenang-wenangnya melabelkan orang Melayu, semata-mata bertujuan untuk memperkecil, meminggir dan menafikan keupayaam peniaga Melayu sama ada oleh orang Melayu sendiri atau oleh saingan bukan Melayu. Peniaga Melayu juga gigihberusaha tetapi mengapakah mereka masih terus kurang berjaya?
Kekurangan modal dan keberanian mungkin menjadi satu lagi isu menggagalkan peniaga Melayu. Kekurangan modal menyebabkan barangan di premis perniagaan juga kurang dan ini tidak dapat memenuhi kehendak pelanggan. Walaupun pelbagai agensi dan bank dikatakan menyediakan pinjaman namun kesukaran mendapatkan pinjaman adalah suatu realiti yang hangat diperkatakan terutama di kalangan peniaga kecil. Ada peniaga juga tidak berani untuk membuat pinjaman bagi dilaburkan dalam perniagaan mereka kerana bimbang mengalami kerugian terutama dalam perniagaan yang penuh persaingan.

Persaingan bukan sahaja daripada peniaga kecil etnik lain malah gedung-gedung perniagaan, hyper market atau pasaraya besar yang lain kini turut menjual barangan yang dijual oleh peruncit. Ini tidak mengambil kira persaingan daripada pasar tani dan pasar-pasar malam. Persaingan dari gedung-gedung perniagaan dengan ekonomi skala besar yang menawarkan harga lebih kompetitif, sesungguhnya telah lama menggawatkan peniaga kecil Melayu sebelum munculnya kegawatan ekonomi, malah merupakan ombak tsunami yang memberi pukulan maut kepada mereka sehingga perniagaan mereka 'hidup segan mati tak mahu'.

Kesimpulannya, peniaga kecil dan peruncit Melayu telah lama mengalami kegawatan dalam perniagaan mereka.

Tiada ulasan: