Khamis, Januari 14, 2010

Pemimpin Sejati

Ramai pemimpin dan negarawan mengaku berjuang dan berkorban untuk negara dan umatnya. Namun benarkah mereka begitu ketulusan hatinya? Mereka mungkin secara lahiriah ketika memimpin begitu bersemangat dan patriotik sifatnya. Rakyat menyanjung dan memujanya atau mungkin takutkannya. Ada detiknya kejujuran dan ketulusan ini pasti menjelma. Saat kematian kerap menjadi saksi keikhlasan dan ketulusan perjuangan.

Sejarah mencatatkan kehebatan Napoleon Bonaparte. Pahlawan terkenal, singa Peranchis gelaran disebar. Tiada ketakutan ketika memimpin soldadu di medan perang. Bendera Peranchis keagungannya, negara dan bangsa Peranchis kecintaannya. namun akhirnya ditangkap, tersingkir ke Pulau Elba yang kecil dan terpencil.Pengakhiran hayatnya bukan negara, atau bangsanya, jauh sekali rakyatnya menjadi ingatan tetapi nama Josephine kekasihnya diulang-ulang jadi sebutan.

Begitu juga, Adolf Hitler Fuhrer menjadi kegerunan. Tenungan matanya yang tajam petanda darah pasti mengalir. Tundingan telunjuknya bererti ratusan ribu manusia akan menjadi korban gas beracunnya. Teriakan mulutnya bererti ledakan ratusan bom penghancur dan pembawa kehuru-haraan. Kesombongan Hitler sering menobatkan kemuliaan bangsanya kaum Aria. Mendabik dada sebagai penentu maut dan malapetaka. Namun apabila ditewaskan menjadi kerdil bersembunyi di sebuah gua di kota Berlin. Membunuh diri sendiri sehingga terlupa Swastika kebanggaannya. Jauh sekali menyebut negara dan bangsa yang konon dicintai. Eva Braun kekasih hatinya diucapkan sebelum menembak sendiri dirinya.

Berbeza dengan Muhammad, pemimpin besar, nabi dan kekasih Allah. Kehadirannya tidak diwarnai dengan kesombongan, kezaliman kebanggaan. Datangnya membawa rahmat ke sekelian alam. Saat kewafatannya bukan isteri tercinta atau anak kesayangan Fatimah atau cucu tersayang yang menjadi sebutan tetapi "Umatku! Umatku! Umatnya adalah keutamaan sebelum pemergiannya. Cinta kepada umatnya menjadi sebutan menjelang detik kewafatannya.

Inilah beza antara pemimpin sesama pemimpin. Inilah beza pemimpin yang penuh keimanan dengan pemimpin penuh kekufuran.

Tiada ulasan: