Isnin, Mei 25, 2009

Antara merempit, meragut dan A H1N1


Kebelakangan ini ketenangan dan kebahagiaan hidup masyarakat kita digugat dan digusari oleh kebiadaban dan keganasan Mat rempit yang kini dilabel sebagai samseng jalanan, kerakusan peragut dan serangan wabak H1N1.

Apakah perbezaan ketiga-tiga isu ini? Pastinya amat mudah untuk membezakannya. Mat Rempit atau samseng jalanan dan peragut adalah manusia manakala H1N1 berpunca dari binatang.

Walaupun berbeza diantara manusia dan binatang namun ketiga-tiganya mempunyai persamaan iaitu membawa malapetaka kepada insan di muka bumi ini terutama kepada masyarakat Malaysia. Ketiga-tiganya membawa kepada penderitaan dan kematian. Justeru itu, di sini tiada beza antara manusia dan binatang.
Malah ada ketikanya manusia yang tidak punya nilai kemanusiaan ini lebih banyak membawa kesedihan, kedukaan dan penderitaan kepada manusia lain berbanding makhluk haiwan itu tadi. Setakat ini kematian yang disebabkan oleh kedua-dua jenis manusia ini amat tragik. Mereka ini menyebabkan kematian wanita hamil dan warga emas. Lebih malang lagi walaupun mereka ini manusia, mereka tidak berfikir seperti manusia. Semakin banyak nasihat, peringatan dan amaran diberi semakin berterusan dan melampau perlakuan mereka.

1 ulasan:

Mohd Basiran bin Md Jamil berkata...

Apabila penghayatan agama ditinggalkan, nafsu dijadikan pertimbangan maka kerosakan pasti berlaku dalam diri manusia.

Kita yang berperanan mendidik anak bangsa sangat sedih dengan semua ini namun apakan daya, mereka yang tidak menggunakan akal, bukan kita yang gagal, sebaliknya mereka memang menempah kebinasaan.