Sabtu, Mei 09, 2009

Oh Ibu Oh Guru!




Epilog 10 Mei

Ibu insan mulia milik anak-anak. Mengandung, melahir dan mengasuh penuh kasih sayang. Mendidik dan membimbing hingga dewasa menjadi insan berguna. Mentarbiah dengan keimanan untuk bekalan akhirat. Sentiasa di sisi, sedia membantu andai anak-anak tersendu. Demi anak-anak selalu didahulu, walaupun kudrat tidak segagah dulu. Mengungkit menyebut tidak pernah terlintas, pengorbanan besar tidak minta dibalas.


Allah mengingatkan: Berbuat baiklah kepada ayah dan ibu. Jangan berkata kasar walaupun sekadar 'Ha'. Apatah lagi tengkingan dan sergahan. Berkatalah dengan penuh kesantunan dan kemuliaan.


Nabi mengajar: Martabatkan dan muliakanlah ibu. Pesannya lagi, melayan dan berbuat baik kepada ibu untuk satu malam lebih baik daripada menyertai perang jihad selama setahun. Itulah syurga di bawah telapak kaki ibu.


Ibu kaulah kekasih, kaulah pelindung, kaulah sahabat karib, kaulah pemujuk, kaulah penyejuk, kaulah pemberi semangat, kaulah guru dan kaulah segalanya.


Epilog 16 Mei

Guru insan mulia pewaris nabi. Walau apa pun gelaran diberi; sama ada cikgu, muallim, muaddib, murabbi, dan sebagainya kau tetap bagai lilin yang berjasa membakar diri. Biarlah ada insan yang mempersendakannya... kau tetap umpama lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain.

Guru, jangan endahkan persepsi masyarakat tentang tugas dan statusmu, biarkan mereka meraguinya, biarkan mereka mempers0alkan keprofesionalanmu, biarkan mereka bertanya tentangmu. Tabahlah mendepani dergama yang mungkin ada, kerana yang terpenting teruskan kerja muliamu dengan penuh kualiti dan keikhlasan.

'Selamat Hari Guru, Cikgu'

Tiada ulasan: