Khamis, Mei 14, 2009

Peringatan Tentang Kematian

Setiap yang hidup pasti merasai mati. Hanya waktu, cara dan masa kematian sahaja yang berbeza. Justeru sudahkah kita bersedia untuk menghadapinya?
Pesan Rasulullah SAW: jadilah kamu di dunia ini seperti seorang pengembara atau perantau di jalanan ( riwayat al- Bukhari ). Firman Allah bermaksud:' bermegah-megahan telah melalaikan kamu, sehingga kamu masuk ke dalam kubur' ( At-Takaatsur: 1-2 )




Banyak lagi peringatan tentang kematian oleh Allah di dalam Al-Quran. Antaranya yang bermaksud: ' tiap-tiap yang hidup akan mati' ( Al- imran:165). 'Di mana sahaja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh' ( An- Nisaa' : 78).
Maksud firman Allah lagi yang bermaksud : 'katakanlah: Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan mendatangi kamu' ( Al-m Jumu'ah: 8). ' 'Maka apabila telah tiba waktu yang ditentukan bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya walau sesaat pun dan tidak pula boleh mendahulukannya' ( An- Nahl : 61).






Tiada ulasan: