Konflik dan peperangan seiring dengan kewujudan manusia. Ia menjadi semakin hebat dan dasyat selari dengan kemajuan hidup manusia. Konflik dan peperangan berlaku dalam banyak bentuk seperti konflik etnik, konflik agama, konflik dalaman negara, konflik antara negara yang berjiran, konflik antara negara yang letaknya berjauhan atau konflik antara pakatan negara.
Pada abad ke-20 umpamanya, banyak konflik dunia berlaku. Konflik dalaman sebagai contoh tercetus di Acheh, Ambon, Selatan Filipina, Selatan Thailand, konflik etnik Bosnia Herzegovina, Rohinya, konflik Semenanjung Balkan dan konflik di Kashmir. Konflik dan peperangan dalam skala yang lebih besar pula seperti Perang Dunia Pertama ( 1914-1918 ), Perang Dunia Kedua ( 1939-1945 ), Perang Vietnam, Perang Korea , perang Iran -Iraq, konflik Israel Palestine, gerakan ketenteraan Amerika menyerang Iraq dan gerakan menentang keganasan.
Konflik dan peperangan tidak dapat dielakkan. Apa yang malang dan menyedihkan, konflik dan peperangan telah melampaui batasan yang digariskan oleh Pertubuhan bangsa-Bangsa Bersatu dan melanggar hak asasi manusia. Tanpa rasa malu dan belas kasihan pemimpin-pemimpin yang terlibat telah membenamkan nilai kemanusiaan demi mencapai matlamat peperangan mereka. Pemimpin-pemimpin perang telah melakukan kezaliman dan kekejaman terhadap lawan masing-masing terutama jika lawan itu lemah dan telah tewas.
Justeru itu berlaku tragedi pembunuhan atau penyeksaan kaum wanita, kanak-kanak, orang tua dan pencabulan kehormatan wanita. Untuk melepaskan geram, ramai tawanan diseksa dengan kejam, dicabul dan diaibkan maruah mereka sebagai manusia. Sesungguhnya kekejaman dan kezaliman dilakukan dengan sewenang-wenangnya atas nama peperangan. Ini seolah-olah, dalam peperangan tidak ada peraturan, etika atau batasannya. Pihak yang dominan, kuat dan memenangi peperangan halal menzalimi lawannya tanpa halangan termasuk batasan nilai kemanusiaan.
Islam, telah menggariskan etika peperangan yang mengutamakan nilai kemanusiaan dan persekitaran. Walau pun namanya peperangan, Islam terus menekankan keamanan dan kesejahteraan umat manusia dan alam sekitar. Nabi Muhammad saw sering mengingatkan pemimpin perang dan tentera Islam tentang etika peperangan. Antaranya:
1. berperang hanya setelah diperangi.
2. tidak memerangi orang kafir yang tiada kekuatan dan keupayaan seperti kanak-kanak, wanita, orang cacat dan lumpuh serta ahli kitab atau paderi.
2. tidak memerangi orang kafir yang tiada kekuatan dan keupayaan seperti kanak-kanak, wanita, orang cacat dan lumpuh serta ahli kitab atau paderi.
3. dilarang merosakkan harta benda, memotong pokok, membakar rumah dan membunuh binatang kecuali darurat.
4. jangan berlebih-lebihan dan melakukan pengkhianatan,
5. jangan menyiksa tawanan perang.
6. jangan menyiksa mayat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan