Isnin, Ogos 03, 2009

Bulan Kemerdekaan:Mengimbau Semangat Rosli Dhobi



Rosli Dhoby merupakan tokoh utama yang menentang penyerahan Sarawak kepada British selepas kekalahan Jepun. Anak muda berusia 18 tahun ini berjuang menuntut kemerdekaan Sarawak daripada British dan telah mati di tali gantung pada 2 Februari 1950.Beliau didapati bersalah menikam sampai mati Gabenor British kedua Sarawak Sir Duncan Stewart dengan menggunakan pisau beracun di Sibu pada 3 Disember 1949.


Anak muda Melanau yang dilahirkan pada 1932 di Sibu menganggotai Gerakan Pemuda Melayu Sarawak (GPMS) yang menentang tindakan Charles Vyner Brooke yang mahu menyerahkan Sarawak kepada Pejabat Kolonial di London selepas Perang Dunia Kedua pada tahun 1945.Sarawak dikuasai oleh penjajah swasta British Sir James Brooke pada tahun 1842. Keluarga Brooke, memerintah Sarawak dari tahun 1842 sehingga tewas dalam perang dengan Jepun pada tahun 1941.Rosli adalah salah seorang anggota kumpulan Rukun 13 dalam GPMS.

Rukun 13 ditubuhkan di Jalan Queensway, Sibu, pada 21 Februari, 1949. Tujuannya ialah untuk menikam Sir Duncan yang amat tidak popular di kalangan masyarakat bumiputera Sarawak kerana bersikap angkuh terhadap mereka.Rukun 13 telah memilih Rosli untuk menikam Sir Duncan ketika Gabenor British itu melawat Sibu pada 3 Disember 1949.Pada pagi hari tersebut, Rosli telah menikam Sir Duncan dengan pisau tradisi Melanau yang. Rosli dan rakannya yang juga berketurunan Melanau, Morsidi Sidik, kedua-duanya ditangkap oleh polis British.Sir Duncan telah dihantar ke Hospital Sibu dan seterusnya ke Singapura untuk menerima rawatan rapi. Pegawai British itu meninggal dunia 7 hari selepas kejadian.Pada 15 Disember, 1949, Rosli dan Morsidi serta dua lagi rakan seperjuangan mereka, Awang Rambli Awang Matsaruddin dan Bujang Suntong, yang juga berketurunan Melanau, telah dihukum gantung sampai mati di Penjara Kuching. Mereka semua dikebumikan tanpa batu nisan.

Keempat-empat pejuang nasionalis ini dikebumikan semula di Sibu pada 2 Mac 1996, di Sibu dengan upacara rasmi yang dihadiri oleh Yang Dipertua Negeri Sarawak kelima Allahyarham Tun Ahmad Zaidi Adruce Mohamad Noor.

Renungan buat kita semua terutama anak-anak muda:

1. Andainya, negara, bangsa dan agama menuntut perjuangan sebagaimana perjuangan Rosli Dhobi, adakah kita sanggup?

2. Mengapakah ramai anak muda sekarang tidak sanggup berkorban untuk kejayaan dan kemajuan diri sendiri demi kehidupan masa depan mereka. Perjuangan mereka pada hari ini hanyalah untuk diri sendiri seperti cemerlang dalam pelajaran dan menjadi insan yang berguna serta tidak menyusahkan ibu bapa. Itu pun mereka tidak ikhlas dan komited melaksanakannya. Bagaimanakah agaknya jika perjuangan itu menuntut pengorbanan keringat, darah dan air mata serta berkorban nyawa ( seperti Rosli Dhobi dan sahabat-sahabatnya) pastinya mereka akan cabut lari dan tidak berupaya menempuhnya.

3. Lebih malang lagi pada hari ini bukan anak-anak muda sahaja yang mengabaikan masa depan mereka, malah ada orang dewasa dan yang telah lanjut usianya masih berpeleseran dan membuang masa tanpa melakukan sesuatu yang berfaedah. Mereka ini bukan sahaja menyusahkan diri sendiri malah mengheret sama keluarga mereka ke arah masa depan yang gelap. Bagi yang telah beristeri dan beranak, mereka ini menyiksa anak-anak dan isteri dengan perangai mereka serta mewariskan kemiskinan dan penderitaan hidup kepada anak-anak.

4. Adakah generasi masa kini termasuk yang telah dewasa kurang kematangannya berbanding dengan generasi muda pada zaman Rosli Dhobi dalam menghayati perjuangan. Generasi hari ini, berjuang untuk diri sendiri pun mereka tidak berupaya, apatah lagi berjuang untuk gagasan yang lebih besar dan mencabar seperti Rosli Dhobi. Jika Rosli Dhobi 'hidup kembali' mungkin beliau akan berasa sedih dan malu dengan sikap dan perlakuan anak muda bangsanya pada hari ini.
5. Rosli Dhobi dan ramai pejuang lain telah meninggal dunia dibunuh oleh penjajah. Bukan sejarah dan tragedi ini yang kita sedihkan terus-terusan. Rosli Dhobi dalam warkah terakhirnya juga tidak mahu keluarganya bersedih dan menyesali nasibnya. Kita sewajarnya berasa malu, sedih dan kesal kerana bukan sahaja tidak menghargai jasa mereka malah mempersia-siakan pengorbanan mereka. Jika begini sikap dan minda, apakah nasib bangsa kita pada masa hadapan?

Tiada ulasan: