Ahad, April 19, 2009

Selawat dan Salam Buat Junjungan Besar


Semalam 22 Rabiulakhir, kami melaksanakan majlis besar iaitu sambutan Maulidur Rasul meskipun lewat lebih sebulan. Bukan tarikh dan tempoh masa yang perlu diperhujahkan kerana motif yang wahid adalah menzahirkan kasih dan sayang serta sanjungan kepada penghulu segala rasul yang diutuskan oleh Allah ' untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam' ( Al-Anbiyak:107 ). Nabi Muhammad dengan sifat-sifat keperibadian unggul menjadi penyempurna kepada akhlak yang mulia menjadi idola dan model ikutan kepada semua umat di muka bumi ini khususnya umat Islam.

Perjalanan majlis yang lancar dan licin disempurnakan lagi dengan ceramah oleh Ust. Sabri Omar menjadikan majlis ini lebih bermakna bukan sahaja dari segi ritualnya tetapi yang lebih penting nilai ilmu yang disampaikan. Pengisahan riwayat hidup Rasulullah dengan sifat-sifat keunggulannya dikaitkan dengan tugas pelajar untuk belajar dan tanggungjawab kepada ibu bapa memberi makna kepada majlis ini. Peringatan tentang tanggungjawab hakiki terhadap Allah terutama dalam melaksanakan solat dan balasan siksa kepada yang mengingkarinya sepatutnya menerbitkan kegerunan kepada khalayak pendengar.


Unsur kesepaduan ummah dan kerjasama amat terkesan dalam perjalanan menjayakan majlis ini sejak mula hingga selesai. Semua warga SMKMS memberi sumbangan yang maha bermakna. Sumbangan kewangan, tenaga, idea dan sokongan moral diberikan dengan seikhlas dan sepenuhnya oleh warga muslim sekolah. Penghargaan dan terima kasih atas bantuan dan sokongan oleh Pengetua dan rakan-rakan bukan muslim yang turut mendokong kelancaran majlis mulia ini.


Untuk semua sumbangan dan pengorbanan ini, kami mengucapkan terima kasih. Tiada keupayaan kami membalasnya, semoga keikhlasan ini mendapat balasanNya dalam pelbagai bentuk kebaikan, jika tidak pada hari ini mungkin pada masa-masa mendatang.

Tiada ulasan: