Isnin, April 20, 2009

Fakta Sejarah Dan Keikhlasan Kita

Ahmad Boestamam
Lama rasanya tidak mencatat isu-isu yang agak berat di ruangan ini. Hari ini tergerak hati untuk menghujah polemik tentang penulisan semula silibus sejarah dalam sukatan pelajaran di sekolah. Beberapa hari lalu topik ini hebat diisu dan dipolemikkan di dada-dada akhbar berbahasa ibunda dan berbahasa Melayu. Malas rasanya untuk turut serta dalam polemik ini. Tidak bermunafaat rasanya berhujah dengan golongan yang 'opportunist' dan pekat hipokrasinya. Namun begitu atas kesedaran sebagai seorang muwarikh yang berakar tunjangkan kejujuran dan kebenaran, menjadi tanggungjawab menegakkan fakta, menepis dan mematahkan hujahan munafik pemungkar fakta sahih sejarah negara.


Sejarah adalah fakta dan kebenaran. Sejarah seperti juga disiplin ilmu yang lain sama ada sains atau sastera merupakan ilmu gunaan. Sejarah adalah"saksi masa...guru sekalian raja, pengajar sekalian sultan, pemimpin sekalian rakyat ke jalan keutuhan ke lorong kebetulan, pengingat yang berguna, penyeru yang kuat suara dan pengejut yang memberi bekas..." Berasaskan dalil kebenaran, maka sejarah tidak boleh ditulis dan ditafsir mengikut kepentingan puak, etnik atau kumpulan tertentu.


Jika selama ini kita tahu kebenaran fakta sejarah merugikan kelompok atau etnik kita maka tanpa rasa malu dan bersalah kita meminta silibus atau penulisan sejarah 'dipost- mortem' dan ditulis semula supaya menepati aspirasi keperluan puak kita. Kita juga tanpa rasa malu dan berdosa menuntut pemikiran atau perlakuan buruk yang dilakukan oleh etnik kita yang tercatat sebagai fakta sejarah digugurkan dari penulisan sejarah negara. Sebaliknya kita dengan lantang dan berdegar-degar menuntut perjuangan atau pengorbanan yang dibuat oleh etnik kita diangkat dan dimahkotakan seolah-olah jasa besar walaupun hakikatnya terlalu kecil berbanding pengorbanan etnik lain.


Dalam konteks sejarah negara kita tercinta, ada 'pejuang' etnik tertentu sibuk memekik lolong mendakwa peranan dan sumbangan tokoh etnik mereka dipinggirkan dari arus perdana penulisan sejarah Malaysia. Tahukah mereka, bahawa dalam penulisan sejarah negara kita, ramai pejuang Melayu yang terlibat secara hebat dalam perjuangan kemerdekaan sehingga mengorbankan semua yang ada termasuk kebebasan diri telah disingkirkan dari sejarah negara. Malah lebih mengharukan lagi mereka ini digelar sebagai radikal, golongan kiri, militan dan menyokong komunisme walhal mereka ini penganut Islam berlatar belakangkan pengajian agama dan dikhabarkan khatam Al-Quran berkali-kali.


Ironinya, apabila penulisan sejarah negara atas perhitungan neraca keharmonian kaum telah 'meminggirkan fakta sejarah' tentang pengelibatan etnik tertentu dalam gerakan komunis, mereka ini tidak pula menuntut agar penulisan ini 'dibedah siasat' dan ditulis sejarah sebenar dan realitinya. Mengapakah mereka 'selective' dalam meminta penulisan semula sejarah. Episod sejarah yang menguntung dan mengenakkan, mereka mahu manakala episod yang tidak 'menyelerakan', mereka tolak walaupun ianya suatu realiti yang amat persis kesignifikanannya.

Tiada ulasan: